Betala mobilt med PayPal i 500 Selecta-automater

PayPal lanserar tillsammans med Selecta, marknadsledaren på kaffe- och varuautomater i Norden, möjligheten att betala köp i varuautomater med PayPal. Hungriga resenärer kan betala med sitt PayPal-konto via Selectas app för smartphones. Avtalet omfattar cirka 500 automater i hela Sverige.

Många behöver stilla hungern efter en lång dag på jobbet, i skolan eller på stan – och Selectas automater är ofta nära till hands. PayPal – som nyligen lanserat ett samarbete med EasyPark för betalning av parkeringsavgifter – tar nu ännu ett steg när det gäller betalningslösningar för vardagen. I och med samarbetet med Selecta och Mobile Payment Solutions (MPS) öppnas nu 500 nya betalningsställen som tar emot PayPal via mobilen - det gör betalningssättet till en allt större del av svenska konsumenters vardag.

– Vi är stolta och glada över det här samarbetet. PayPal har sedan länge varit ett känt och pålitligt betalningssätt när man vill handla på nätet. Med mobilbaserade lösningar som den här blir vi än mer tillgängliga vilket innebär att man inte bara kan betala sin parkering och shoppa på nätet med PayPal utan även köpa en kexchoklad på väg hem från jobbet, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Selectas varuautomater finns bland annat på SL:s stationer och Stockholms universitet. Lösningen är ett samarbete mellan PayPal, MPS och Selecta. PayPal accepteras som betalningssätt i samtliga varuautomater som erbjuder stöd för betalning via Selecta-appen.

– För oss på Selecta är det viktigt att snabbt och enkelt kunna erbjuda våra kunder deras favoritprodukter när de vill ha dem, där de vill ha dem. I och med samarbetet med MPS och PayPal gör vi det nu ännu enklare att handla varor i våra maskiner, säger Johan Lindholm, marknadschef för Selecta i Norden.

Den uppdaterade appen med stöd för PayPal finns redan i app-butikerna för Android och iPhone sedan den 10 februari. Som del av lanseringen bjuds alla som betalar med PayPal på ett fritt köp värt upp till 20 kronor fram till den sista maj 2014.

För att koppla PayPal-kontot till Selectas app väljer man fliken ”Mer” och sedan Välj betalsätt. Därefter går det att välja ”PayPal” som betalningssätt. Skriv in e-postadressen för PayPal-kontot och tillhörande lösenord. Sen är det bara att handla med PayPal-kontot.

– Vi har tagit fram ett skräddarsytt betalningssystem som ger Selecta möjligheten att erbjuda sina kunder en flexibel mobil plånbok. Lösningen öppnar även för avancerade lojalitetsprogram där relationen till kunden kan byggas och utvecklas på sikt, säger Christopher Lindfeldt, vd för MPS.

Användare hittar appen genom att söka på Selecta i App Store och Google play. Har man redan ett PayPal-konto går det snabbt och enkelt att koppla appen till sitt PayPal-konto genom att logga in med sina PayPal-uppgifter. För den som vill använda PayPal i Selecta-automaten men ännu inte har något PayPal-konto kan man skapa ett konto på www.paypal.se och sedan logga in på Selecta-appen.

Anna Olsson, presskontakt för PayPal i Skandinavien
Mail: anna.olsson@grayling.com

PayPal är ett snabbare och säkrare sätt att betala och få betalt på nätet, via datorer, plattor och mobiler. Användarna kan på ett tryggt och smidigt sätt betala och överföra pengar utan att behöva avslöja sina betalningsuppgifter, och det går att betala med PayPal-saldo och betalkort. PayPal har 137 miljoner aktiva konton på 193 marknader med 26 olika valutor världen över, och behandlar nära 8 miljoner betalningar varje dag. PayPal gör det möjligt att betala och ta emot betalningar när som helst, var som helst och på flera olika sätt. Därför bidrar PayPal i hög grad till att få mobilhandeln att växa, och företaget räknar med att behandla mobila betalningar för 20 miljarder US-dollar under 2013. PayPal är ett eBay-företag (Nasdaq: EBAY) och stod för 40 procent av eBay Incs intäkter under 2012. PayPal har sitt huvudkontor i San Jose, USA, och det internationella huvudkontoret ligger i Singapore. Mer information om företaget finns på https://www.paypal.com/se/

Citat