PayPal möjliggör direktöverföring från bankkonto

(STOCKHOLM) Nu har PayPal gjort det möjligt för sina användare att fylla på sitt PayPal-saldo direkt från sitt bankkonto. PayPal-användare kan därmed snabbare göra kostnadsfria överföringar till familj och vänner samtidigt som PayPals köparskydd blir tillgängligt även för de användare som annars föredrar direktbanksbetalning.

Svenska PayPal-användare kan nu snabbt och säkert föra över pengar direkt från sitt bankkonto till sitt PayPal-saldo. Saldot kan i sin tur sedan användas för köp i de nätbutiker där man kan betala med PayPal och för kostnadsfria överföringar till vänner och familj. Att föra över pengar direkt från sitt bankkonto till sitt PayPal-saldo är kostnadsfritt och görs från paypal-topup.se.

I dag har de flesta PayPal-användare redan ett bankkort kopplat till sitt PayPal-konto, på så sätt behöver de bara dela sin kortinformation en gång och kan sedan betala med sitt PayPal-användarnamn och lösenord hos de nätbutiker som accepterar PayPal. PayPal hanterar sedan snabbt och säkert debiteringen av kortet och erbjuder dessutom köparen ett köparskydd om varan inte levereras eller om det uppstår en tvist. Nu kan PayPal-användare ta del av detta skydd och använda PayPal utan att koppla sitt betal- eller kreditkort till tjänsten.

– Det här är en spännande utveckling för PayPal. Vi gör det nu möjligt för användaren att fylla på sitt PayPal-konto direkt från sitt bankkonto, snabbt och smidigt. I takt med att allt fler skandinaver börjar använda PayPal – för allt från parkering och varuautomater till nationell och internationell e-handel – så tror vi att fler kommer att få upp ögonen för PayPal som digital plånbok, säger Mårten Barkman, vd på PayPal i Skandinavien.

Sedan tidigare har man kunnat föra över pengar till sitt PayPal saldo genom traditionellt bankgiro, en process som inneburit att det tagit 1-2 dagar innan banken behandlat betalningen – med den här nya funktionen sker överföringen direkt. Lösningen blir integrerad direkt i paypal.se, saldot uppdateras omedelbart och kan användas för köp eller överföringar.

För konsumenter som brukar använda direktbanksbetalning när de betalar för köp på nätet innebär det här att PayPal blir ännu tryggare som betalningssätt eftersom användaren på ett säkert sätt kan handla över hela världen och få tillgång till PayPals köparskydd.

Möjligheten att fylla på sitt PayPal-saldo direkt via bankkonto finns nu tillgänglig på www.paypal-topup.se. Och från 4 juli kan användare komma åt funktionen direkt från sitt PayPal-konto. Det är bara att logga in och följa anvisningarna.

*Vid överföringar mellan olika valutor tillkommer valutaomvandlingsavgift.

Anna Olsson, presskontakt för PayPal i Skandinavien
Mail: anna.olsson@grayling.com

Vi sätter människan i centrum i allt vi gör. Sedan PayPal grundades 1998 har vi revolutionerat digitala betalningar genom att ge folk direkt kontroll över sina pengar. Med våra lösningar gör vi livet lättare för våra användare – och det finns i dag mer än 148 miljoner aktiva PayPal-konton, fördelade på 203 olika marknader och med 26 olika valutor. Vi hanterar över 9 miljoner betalningar varje dag. PayPal är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY) och är det snabbare, säkrare sättet att betala och överföra pengar utan att lämna ut betalningsuppgifter. Man väljer själv om man vill betala med insatta pengar eller betalkort.

Läs mer på www.paypal-media.com och följ oss på Twitter och Facebook.

Snabbfakta

Citat