PayPal nytt betalsätt hos norska järnvägsbolaget NSB

STOCKHOLM – Norges statliga järnvägsbolag NSB har nu infört PayPal som betalningslösning för biljetter och periodkort på sin hemsida, nsb.no. Förutom vanlig kortbetalning så kan resenärer nu välja att enkelt betala genom PayPal utan att behöva skriva in sina kortuppgifter.

Därmed blir det ännu enklare att köpa biljett på den norska järnvägen. Samtidigt skapas bättre möjligheter för internationella resenärer som nu kan betala från lokala bankkonton, betalkort och kreditkort via PayPal.

”Det här är ännu ett bra exempel hur PayPal går att använda i allt fler delar av vardagen. Nu tar tågbiljetter plats bland godisautomater, parkeringsplatser och taxiresor som också går att betala med PayPal. Att NSB väljer att införa PayPal som ett betalningssätt är ytterligare ett kvitto på hur allt fler förväntar sig den enkelhet och säkerhet som gjort PayPal populärt inom e-handel, m-handel och handel över gränserna”, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Rekordstort intresse redan första dagen

Under det första dygnet efter införandet har hundratals betalningar redan genomförts med PayPal på hemsidan, detta helt utan någon marknadsföring eller informationsutskick om lanseringen.

”Vi är glada att kunna erbjuda ännu ett betalningssätt för våra inhemska och internationella kunder. Det verkar dessutom ha tagits emot varmt. Vi vill göra reseupplevelsen så smidig som möjligt för våra resenärer och integrationen av PayPal är ett sätt för oss att göra bokningsprocessen enklare”, säger Truls Nielsen, Digitalchef på NSB

Integrationen har nyligen genomförts och resenärer kan idag betala sina resor med PayPal på www.nsb.no

Vi sätter människan i centrum i allt vi gör. Sedan PayPal grundades 1998 har vi varit ledande i utvecklingen av digitala betalningar. Nu hanterar vi nästan 11,5 miljoner betalningar åt våra kunder varje dag. PayPal gör det enklare för användarna att ha kontroll över sina pengar. Vi hjälper människor att smidigt överföra pengar utan att behöva uppge kort- eller bankuppgifter för andra och kunna välja mellan att betala med sitt PayPal-saldo, bankkonto, PayPal Credit eller betalkort. Med våra 162 miljoner aktiva e-plånböcker har vi skapat ett öppet och säkert ekosystem för betalningar där människor och företag väljer att på ett säkert sätt genomföra betalningar mellan varandra på nätet, i butik och på mobila enheter. PayPal är en global betalplattform som är tillgänglig på 203 marknader och ger användarna möjlighet att få betalt i mer än 100 olika valutor, föra över pengar till sina bankkonton i 57 valutor och ha pengar på sitt PayPal-konto i 26 valutor. PayPal är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY). I september 2014 presenterade eBay Inc en planerad delning av eBay och PayPal till två fristående noterade bolag under 2015.

Mer information om PayPal finns på www.paypal.se och www.paypal-media.com. Mer information om den planerade delningen av bolaget finns på http://update.ebayinc.com.