Alfvén & Didrikson investerar 15 mkr i PE Accounting

Report this content

Sedan starten 2011 har det digitala redovisningsföretaget PE Accounting gått från 0 till dagens 160 kunder och en omsättning på 19 miljoner kronor. Alfvén & Didrikson investerar därför drygt 15 miljoner kronor i bolaget. Pengarna kommer primärt att finansiera en planerad expansion. Vidare kommer ytterligare investeringar att göras i produktutveckling, bland annat för att kunna stödja nya marknader.

– Vi i styrelsen konstaterade för något år sedan att vi efter de första årens bolagsbyggande nu behövde hjälp att sätta ut riktning och strategi för framtiden. Då vi alla tre älskar vårt jobb och vill fortsätta att arbeta operativt, var det nödvändigt att ta hjälp av en strategiexpert för att ta PE till nästa nivå. Genom flera gemensamma beröringspunkter kom vi i kontakt med Alfvén & Didrikson och det blev en perfect match, säger Olle Rydqvist, VD och medgrundare av PE Accounting.

Alfvén & Didrikson gör investeringar i små och medelstora onoterade nordeuropeiska företag med potential för skalbar, internationell tillväxt. Bolaget har få restriktioner för sina investeringar och har möjlighet att gå in med ett livslångt investeringsperspektiv.

Vi tror att redovisningsbranschen de närmsta åren kommer att genomgå en stor förändring mot ökad digitalisering och automatisering. I PE har vi hittat den aktör i Sverige som är bäst positionerad för att leda denna förändring genom sin helt unika kombination av egenutvecklad mjukvara och optimerade tjänsteprocesser. Vi ser fram emot att tillsammans med PEs fantastiska team få vara med och avskaffa pappersbokföringen och hjälpa alla tjänstebolag att bli effektivare och få ökad kontroll på sin verksamhet, säger Måns Alfvén, grundare av Alfvén & Didrikson.

I samband med affären blir Alfvén & Didriksons Ken Liebkind och Måns Alfvén del av PE Accountings styrelse. Alfvén går även in som ordförande. De tre grundarna Andreas Granstedt, Matthias Hjalmarsson och Olle Rydqvist sitter fortsatt kvar i styrelsen och den tidigare ordföranden Granstedt förblir den största aktieägaren även efter transaktionen.

För frågor, vänligen kontakta:

Olle Rydqvist, VD, PE Accounting, +46 (70) 548 89 77

Måns Alfvén, grundare, Alfvén & Didrikson. +46 (70) 781 21 99