Förändras eller dö. De satsar miljoner på att automatisera din redovisning innan det är försent.

Digital automatisering av bokföring förändrar i grunden vad som är möjligt, både för företagare som får ökad kontroll över sitt bolags ekonomiska situation och kan lägga resurser på sin kärnverksamhet och för redovisningsbyråerna som helt måste ställa om sitt arbetssätt eller riskera att bli förlegade. PE Accounting som har ett egenutvecklat ekonomisystem och är en av de snabbast växande svenska aktörerna inom automatisering av bokföring tar nu ett stort kliv framåt. Delägarna Alfvén & Didrikson utökar sin investering i bolaget med ytterligare 23 mkr, utvecklingsstyrkan dubbleras och ett helt nytt kontor öppnas, den här gången i Göteborg.

- Den traditionella redovisningsekonomen kommer inte finnas kvar. Alla måste på ett eller annat sätt anpassa sig till att det inte längre kommer handla om manuellt pillrande, utan om automatiserade processer där ekonomen bidrar med kloka råd och styrning istället för papper och pärmar. Egentligen får de en mer intressant roll som jag ser det. Det gäller även företagare som måste effektivisera sin ekonomiprocess för att kunna överleva i konkurrensen. Man måste förändras eller dö helt enkelt, berättar Olle Rydqvist, CEO och medgrundare av PE Accounting.

Med en tillväxt på 672% de senaste 4 åren blev PE Accounting 2016 Di Gaseller och är därigenom ett av Sveriges 25 snabbast växande gasellföretag. Idag har PE Accounting fler än 300 kunder och fler än 11.000 användare av tjänsten och de växer stadigt.

- Målsättningen för 2017 är att dubblera utvecklingsstyrkan, öka omsättningen med 50% till omkring 40 mkr, satsa på fler branscher och redan nu efter sommaren öppna ett kontor till, den här gången i Göteborg. Vår målgrupp är framförallt tjänstebolag med 5-500 anställda och desto mer processdrivna de är desto större vinning finns att hämta genom att automatisera dessa processer, fortsätter Olle Rydqvist.

PE Accounting grundades 2010 och var bland de första i Sverige som automatiserade bokföring med ett helt egenutvecklat system i grunden. De har idag ett av Sveriges mest heltäckande system- och tjänstelösningar för redovisning. Allt som traditionellt sett hanterats manuellt automatiseras och redovisningskonsulternas arbetssätt förändras helt.

- Det som skiljer oss från en rad nya och äldre aktörer som tillhandahåller system och tjänster som automatiserar delar av bokföringen är att vi tar ett större grepp och levererar en helt ny ekonomiprocess där vi på riktigt minimerar mänsklig inblandning, något som passar även för större företag. Vi förändrar även den traditionella redovisningskonsultrollen i grunden. Våra konsulter kan ha betydligt fler kunder än en traditionell redovisningskonsult och fortfarande lägga tid på att kontrollera och vara rådgivande, förklarar Olle Rydqvist

Investeringsfirman Alfvén & Didrikson har varit delägare i PE sedan 2016 och utökar nu sin investering i bolaget med 23 mkr. Vid den nuvarande investeringen värderas PE Accounting till 100 mkr. Bland Alfvén & Didriksons tidigare investeringar finns flera andra snabbt växande bolag som Trustly, Quinyx, Sympa, Glue, Acast och Offerta.

- Det sker mycket innovation inom redovisningsbranschen just nu och många nya digitala redovisningsbyråer startas. Nästan alla vänder sig dock till de allra minsta företagen med en eller ett par anställda. PE är det enda bolag vi känner till som har en tillräckligt komplett lösning för att kunna hantera lite större företag och vi är övertygade om att det är där nyttan med digitaliserad bokföring i realtid är som störst. Vi är sedan ett år tillbaka kunder i PE själva och har numera kontroll i realtid över vår ekonomiska information, berättar Måns Alfvén, delägare , i Alfvén & Didrikson och styrelseordförande i PE Accounting.