PE Accounting släpper automatiserad likviditetsrapport

PE Accounting som sedan 2011 utvecklar ett eget ekonomisystem och redovisningstjänst släpper nu en likviditetsrapport som genereras på automatik. Enligt dem är det en betaversion som under rådande kris är helt kostnadsfri med målsättningen att alla kunder ska ha kontroll på likviditeten.

PE Accounting Malin Gilck COO

”Vi hade egentligen tänkt släppa en testpilot men nu ändrades förutsättningarna och många företag ber om hjälp. Så vi satsar på att inte bara släppa, utan också vidareutveckla den här rapporten i snabb takt baserat på den återkoppling vi får från våra kunder. Många har ett extremt stort behov av likviditetskontroll nu och med en tjänst och system som vår så kan de följa vad som sker i företaget mer eller mindre i realtid. Vi jobbar väldigt nära våra kunder och nu ställs allt på sin spets. Jag hoppas verkligen det här kan hjälpa många,” berättar Malin Gilck, COO på PE Accounting

PE Accounting har de senaste åren växt med omkring 50% per år utan riskkapital och är en av få aktörer som byggt ett eget system från grunden och kombinerar det med redovisningsbyråtjänst på samma gång. Enligt dem är själva kombinationen människa och maskin en framgångsfaktor för att lyckas leverera en både korrekt och så automatiserad likviditetsrapport som möjligt.

”Vi strävar efter att effektivitet och rätt siffror ska gå hand i hand. Repetitiva uppgifter ska kunna skötas på automatik och rapporterna ska vara uppdaterade och stämma. Där behövs våra redovisningskonsulters löpande stöd medan kunden behåller själva kontrollen, dvs. de har total insyn i det som sker och styr genom attesträtt.  Detsamma gäller likviditetsrapporten. Allt är transparent och går att följa i minsta detalj men det som vi inte har koll på och sker utanför PE Accounting kan de istället lägga till manuellt eller läsa in i t.ex. en egen excelfil eller ett annat BI-system,” avslutar Malin.

Kort om PE Accounting

PE Accounting erbjuder tjänsteföretag med 5 till 500 anställda ett molnbaserat ekonomisystem med hög automatiseringsgrad, direkt koppling till banken och personlig redovisnings-service med dedikerade redovisningskonsulter.

Resultatet blir bättre beslutsunderlag och kontroll över ekonomin samt minskade kostnader i tid och pengar för administration. PE har fler än 700 tjänsteföretag som kunder och 20.000 användare. Under 2019 blev SEB delägare i PE med fokus på gemensamt innovationsarbete.

Läs mer om automatiserad likviditetsrapport i PE Accounting

Läs mer om redovisningsbyrån och ekonomisystemet PE Accounting

Pressansvarig PE Accounting: Magnus Serratusell Wallin

Snabbfakta

PE Accounting har blivit DI Gaseller senaste 4 åren, växer med omkring 50% per år och har fler än 800 företag och 20.000 användare som kunder.