• Peab Industri AB/

Styrelsen i Peab Industri har emottagit en avsikt från Peabs huvudägare att föreslå Peab att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Peab Industri

Bakgrund
Ägare i Peab AB (publ) (”Peab”) representerande cirka 71 procent av samtliga röster i bolaget har begärt att Peabs styrelse kallar till extra bolagsstämma för att besluta om att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna och konvertibelinnehavarna i Peab Industri AB (publ) (”Peab Industri”) att överlåta samtliga aktier och konvertibler utgivna av Peab Industri till Peab (”Erbjudandet”) samt att fatta nödvändiga beslut för genomförande av Erbjudandet. Aktierna av serie B i Peab och Peab Industri är noterade på OMX Nordic Exchange Stockholm AB (”OMX”), Mid cap. Aktierna av serie A i respektive bolag är onoterade, liksom konvertiblerna.

Erbjudandet innebär att tre (3) nyemitterade B-aktier i Peab för två (2) B-aktier i Peab Industri samt tre (3) nyemitterade A-aktier i Peab för två (2) A-aktier i Peab Industri. Jämfört med den senaste betalkursen innebär Erbjudandet en budpremie om cirka 25 procent för respektive B-aktie den 14 oktober 2008. Erbjudandet innebär en budpremie om cirka 22 procent baserat på genomsnittlig senast betalkurs för respektive B-aktie under de senaste tio handelsdagarna. Aktieägare i Peab Industri motsvarande cirka 71 procent av rösterna och 42 procent av kapitalet i Peab Industri har förbundit sig att acceptera Erbjudandet.
Aktieägare i Peab motsvarande cirka 71 procent av rösterna har lämnat besked om att de kommer att rösta för erforderliga beslut vid extra bolagsstämma i Peab för möjliggörande av emission av aktier som vederlag i Erbjudandet. Acceptperiod beräknas löpa mellan 13 november – 3 december 2008.
För mer detaljer om Erbjudandet hänvisar vi till Peabs pressmeddelande om att kalla till extra bolagsstämma för beslut om att lämna offentligt erbjudande till aktieägarna i Peab Industri.
Styrelsen i Peab Industri AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Jan Segerberg, styrelseledamot Peab Industri, 0431-44 96 04

Informationen är sådan som Peab Industri AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 oktober kl 08.55.