Arkitekturpris för Koenigseggs nya bilfabrik

I mars stod den nya och moderna bilfabriken till Koenigsegg klar. De är en fastighet på cirka 12 000 kvm som Peab har byggt. Byggnaden är en modern bilfabrik för produktion, evenemang och kontor i Valhall Park, Ängelholm som nu tilldelats Ängelholms arkitekturpris i kategorin nybyggnation.

I mars 2023 färdigställde och överlämnade Peab den nya bilfabriken till PEKO Fastighets AB, som utvecklat och byggt åt hyresgästen Koenigsegg i Ängelholm. I bilfabriken inryms allt från produktionshall, evenemangs- och personalytor till showroom för nya bilmodeller. Projektet har nu tilldelats Ängelholms arkitektturspris i kategorin nybyggnation. På plats vid prisutdelningen deltog Olle Olsson, regionchef Peab Bygg Syd, arkitekterna Fredrik Cardell och Oscar Selemba från JKAB samt Christian von Koenigsegg, vd Koenigsegg Automotive AB.

I sin motivering till priset skriver juryn:

Med ett karaktärsfullt yttre, visslande av energi och elegans, förtäljer byggnaden historien om sitt innehåll. Koenigseggs unika bilfabrik visar hur en industribyggnad genom såväl subtila detaljer som lekfullhet kan bidra med upplevelser utöver det förväntade. Med fingertoppskänsla förmedlas ett samspel av öppenhet och integritet där byggnaden överraskar med lika delar gestaltad mystik som nyskapande design.

Peabs byggnation av den nya bilfabriken byggstartades i september 2021 och överlämnades i mars 2023.

- Som utvecklare av den nya bilfabriken till Koenigsegg är vi mycket stolta över att byggnaden har tilldelats detta fina Arkitekturpris. Vi är också glada över att få vara en del av Ängelholms samhällsutveckling säger Christian Dahlman, affärsenhetschef Syd, Peab Projektutveckling AB.

Koenigsegg Automotive AB har sedan 2006 varit hyresgäst i Valhall Park. Koenigsegg producerar exklusiva hypersportbilar i små serier och har succesivt utökat med ytor för produktutveckling, produktion och administration. Fastigheten ägs och förvaltas av PEKO Fastighets AB.

Bild/Illustration: Rendering DMOO via JKAB Arkitekter.

Christian Dahlman, affärsenhetschef Syd, Peab Projektutveckling AB, 072 742 67 02