Ett annorlunda spadtag för nytt p-hus och bostadskvarter i Helsingborg

Precis innan semestern togs ett annorlunda spadtag för Peabs egenutvecklade p-hus och bostadskvarter Origo i Mariastaden, Helsingborg. Under hösten/vintern 2025 kommer de 79 nya Svanenmärkta bostäderna stå klara för inflyttning.

Drygt 30 personer hade samlats på plats tillsammans med representanter från Peab, stadsbyggnadsnämnden ordförande Alexander Svensson och Peabs första kunder för att utföra en speciell ceremoni. För att välkomna de första boendena till kvarteret och främja ett liv för fåglar och insekter skruvade man upp fågelholkar, insekthotell och fyllde ett fågelbad med vatten. Allt planeras att stå kvar på gården när bostadskvarteret står redo för inflyttning under hösten/vintern 2025.

Alexander Svensson berättade om kommunens planerade satsning i området Mariastaden med bland annat ett nytt områdesbibliotek och att Peabs utveckling av bostadskvarteret Origo kommer att vara en stor tillgång till området och dess boenden.

– Vi fortsätter att satsa på Mariastaden och Peabs bostadskvarter Origo och tillhörande p-hus kommer att bli ett bra bidrag till området och dess framtida boende. Vi står här nu idag, mitt i en tuff tid för byggbranschen och tar ett första spadtag för nya bostäder. Detta visar att Peabkoncernen tror på området och projektet, vilket jag tycker visar vikten av att våga ta framtidsinriktade beslut, säger han.

– För oss på Peab är det viktigt med den lokala förankringen, de flesta medarbetare i de här projektet kommer från närområdet eller närliggande kommuner. Det ger oss en ökad förståelse för platsen och människorna som bor och verkar här, säger Ola Magnusson Affärschef Peab Projektutveckling.

P-huset med totalt 127 platser kommer att vara klart sommaren 2025 och bostadskvarteret med 79 bostäder hösten/vintern 2025. Försäljningen av bostäderna startade innan sommaren. Här finns allt från 1-5 rum och kök, en gårdsmiljö för ett grönt och skönt liv mellan husen där fina mötesplatser, lekytor och solbänkar samsas med ätbara växter och naturens små vänner. Bostäderna ska Svanencertifieras och uppfyller högt ställda krav på bland annat material, energiförbrukning och isolering. Även ECO-produkter används under byggnationen, bland annat Peabs egna ECO-betong där man genom att ersätta en del av cementen med slagg kan minska betongens CO2-utsläpp med upp till 50 procent.

Foto: Peab

Peab Pressjour: pressjour@peab.se / 010-456 86 00

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.