Peab beviljas bygglov för 91 bostadsrätter i Varvsstaden

Peab har beviljats bygglov för ännu ett bostadsprojekt i Varvsstaden - Västra Vakten. Projektet består av 91 lägenheter och två lokaler.

I Varvsstaden påbörjar Peab snart byggnationen av sitt femte bostadskvarter, Västra Vakten. I hörnet där Kockumsvarvet hade sin nordvästra entré ska 91 lägenheter och två lokaler uppföras. Projektet har en tydlig hållbarhetsprofil där betongkonstruktioner kommer att utföras i ECO-betong och bostäderna kommer att Svanencertifieras.

Det känns roligt att vi får möjligheten att bygga vårt femte bostadsprojekt i Varvsstaden och att vi nu utvecklat ca 500 bostadsrätter totalt i området. Västra Vakten är ett fantastiskt fint projekt med hållbarhet i fokus och kommer att smälta väl in med den befintliga arkitekturen säger Kim Kulstad, Regionchef Peab Bostad.

Arkitekturen, som FOJAB står bakom, tar avstamp i områdets industriella atmosfär och kompletterar miljön med den äldre bebyggelsen samtidigt som kvarteret får en egen stark identitet. Västra Vakten är uppdelat i tre volymer som alla ges sina egna karaktärer.

Byggstart är planerad till första halvåret 2023. Projektet väntas stå färdigt till andra halvåret 2025. Bygglovet vinner laga kraft den 2 november 2022.

Varvsstaden utvecklas av Varvsstaden AB som ägs av Peab och Fastighets AB Balder. Hela området förväntas vara färdigutvecklat år 2035.

Bifogad visionsbild: Carbonwhite

Kim Kulstad, Regionchef Peab Bostad, 0725-33 45 30

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 63 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.