Peab Bostad fortsätter utveckla Kviberg

Nordöstra Göteborg blomstrar som aldrig förr och Kviberg har under de senaste åren utvecklats till ett av Göteborgs mest varierade bostadsområden. Här har Peab redan byggt över hundra bostäder och nu startar byggnationen av ytterligare 40 nya lägenheter i projektet Kvibergs Säteri.

– Kviberg är en spännande stadsdel som fortsätter att utvecklas och satsas på. Vi på Peab är väldigt glada över att kunna bygga ännu en etapp i området och på så sätt vara med och utveckla en så aktiv del av Göteborg. Kvibergs Säteri med grönområden som närmsta granne tycker jag ger en känsla av att ha nära till allt, både storstadspuls och lugn i en fin kombination, säger Sara Granath, projektledare på Peab Bostad.

Lägenheterna i Brf Kvibergs Säteri är ritade av Tengbom arkitekter och är utformade med öppen planlösning, naturliga ljusinsläpp och minst en balkong till varje lägenhet. Samtliga bostäder kommer att Svanenmärkas och utrustas med energieffektiva vitvaror och individuella elmätare för att aktivt kunna styra hemmets energiförbrukning.

– Vi kommer bygga husen med prefabricerade betongelement gjorda i så kallad ECO-Prefab. ECO-Prefab framställs av betong där bindemedlet till stor del består av Merit, en återvunnen restprodukt från ståltillverkning. Armeringen i ECO-Prefab görs av återvunnet stål och vid tillverkningen använder vi grön el. Dessutom tillverkas betongelementen på Peabs dotterbolag Byggelements fabrik i Ucklum. Allt för att få en så närproducerad och hållbar produktion som möjligt, säger Tomas Andersson, arbetschef på Peab.

Formen på Kvibergs Säteri är inspirerad av platsens historia och den omkringliggande grönskan.  En gång i tiden låg här en stor lantegendom, kvar finns nu grönskan och den lantliga känslan.  Fasaden byggs med skiffer för dess naturliga karaktär som här kommer dra åt det gröna hållet färgmässigt. Skiffer är samtidigt beständigt, har lägre miljöpåverkan än andra fasadmaterial och håller sig vackert under många år framöver. Just platsens historia med odling och sommarkänsla har arkitekterna tagit med sig när de ritat husen. Ner mot Säveån planeras för fyra stora odlingsrundlar med plats för totalt 48 odlingslotter som de boende kan hyra och odla egna grönsaker, kryddor och blommor i.

Byggnationen påbörjas inom kort och lägenheterna står inflyttningsklara under våren 2025.

Bild/Illustration: Peab Bostad AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sara Granath, projektledare Peab Bostad Göteborg, 010 143 34 62