Peab Bostad förvärvar tomt i Tavelsjö från Föreningen TuRe

Nu väljer Föreningen TuRe att sälja den byggklara tomten i Tavelsjö utanför Umeå till Peab Bostad. Här planeras det för 4 flerbostadshus om totalt ca 30 bostadsrätter på härligt läge vid sjön i centrala Tavelsjö.

– PEAB har på ett positivt sätt medverkat med expertkunskaper vid framtagning av detaljplanen något som har varit viktigt för oss, säger Föreningen TuRe som är väldigt glada över affären och vad det innebär för Tavelsjö.

Den detaljplan som Umeå kommun tagit fram för kommande bostäder ligger på ett premiumläge, vid sjön i centrala Tavelsjö, med närhet till kommunal skola och äldrevård, vårdcentralen och dagligvaruhandel med bensinstation. Här finns också fritidsaktiviteter som Tavelsjö AIKs sportanläggning Klacken, Tavelsjö isbana och en boulebana.

I det närliggande Wärdhuset som ägs av Föreningen TuRe finns restaurang och verksamhetslokaler. Tavelsjö kyrka med församlingsgård ligger på gångavstånd från kommande bostäderna och hållplatsen för resor med kollektivtrafik till Umeå och Vindelns centrum finns också alldeles i närheten.

Gång-, cykel- och ridleden Tavelsjön Runt som också har anknytning till naturupplevelser på stigarna upp till Tio Toppar Tavelsjö passerar strax intill tomten. Det är bara två km till Sundlingska gården vid 363:an med serveringen Root, minigolf, utomhusbad, sommarstrand och vintervak och stig som leder upp till Tavelsjöberget. En kilometer åt andra hållet ligger Tavelsjö Bygdegårds samlingslokal för aktiviteter inomhus för upp till 120 besökare.

Bostäderna som planeras med öppna och ljusa planlösningar får alla balkong eller uteplats med utsikt över sjön. Utomhusmiljön planeras i Bullerbykänsla och här kommer vi att skapa en gångstig för alla att ta sig längs stranden, från området till det närliggande Wärdshuset.

Här kan du leva och bo bekvämt i ett nyproducerat hem med naturen och sjön utanför dörren!

För föreningen är glädjen stor, att det nu äntligen efter en process på 8 år ska bli möjligt att förverkliga målsättningen att bygga lägenheter i Tavelsjö. En del i föreningens målbild har varit att kunna skapa en flyttkedja där äldre ska få möjlighet att sälja sina fastigheter till yngre familjer och flytta till ett mer lättsamt boende. Inflyttning av yngre familjer till befintliga hus säkerställer livsviktig service som barntillsyn och skola i området.  En annan effekt blir att det nu kan skapas ett tätortscentrum i Umeå kommuns nordvästra del, en viktig del som saknats i denna del av kommunen. I TuRes planer ligger också att få till en lokal kollektivtrafik i 8n (åttan) som kan knyta samman boende och verksamma i Tavelsjö och Rödåbygden där det idag totalt bor över 3000 personer.

Mer information om projektet och bostäderna publiceras på peabbostad.se under våren 2022. Byggstart av bostäderna i Tavelsjö planeras till våren 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Åström, regionchef Peab Bostad, anders.astrom@peab.se, 090-71 20 63

Göran Sundqvist, Föreningen TuRe, goran.sundqvist@peab.se

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.