Peab Bostad i Finland högst betyg i kundnöjdhet

Den 20 mars släppte EPSI-Ratings branschundersökning i Finland sin rapport om kundnöjdhet av nybyggnation av lägenheter. Mätningen visar att Peab Bostad för femte gången får högst betyg av sina kunder i Finland. Sveriges motsvarighet heter NKI (Nöjd Kund Index).

När EPIS-Ratings branschundersökning för 2022 presenterades den 20 mars i Finland fick Peab Bostad högst betyg av sina kunder i branschen nybyggnation av lägenheter. Det är femte gången som Peab Bostad får denna fina utmärkelse i Finland. Peab Bostad sticker ut från sina konkurrenter inom kriterierna pålitlig och socialt ansvarsfull. Kunderna i Finland upplever också att de blir väl omhändertagna under hela resan fram till inflyttning. Betyget inom kvaliteten på service såsom tillgängligheten och att få svar på sina frågor var också högre i förhållanden till branschsnittet. Lägenhetens planlösning samt felfrihet var även viktiga faktorer som stack ut i årets mätning.

År 2021 kammande Peab Bostad hem en tredje plats i mätningen, och för året 2022 tog Peab Bostad i Finland alltså hem högsta vinsten med en kundnöjdhet på 77,8, medan branschsnittet låg på 74,6.

Sveriges motsvarighet, NKI (Nöjd Kund Index), presenterades i februari i år och även där fick Peab Bostad högst betyg av kunderna i kategorin garantifasen, vilket innebär en mätning två år efter inflyttning. Här med ett NKI på 5 poäng över branschsnittet.

- Det känns fantastiskt kul att få dessa fina betyg både i Finland och Sverige. Vi har hittat ett tydligt och välfungerade arbetssätt. Det är viktigt att vi har förståelse för att kunden flyttar in i bostaden stegvis, från en intresseanmälan på vår hemsida, till dess att första flyttkartongen bärs över tröskeln. Omhändertagandet under garantitiden är också en stor och viktigt del i kundens totala upplevelse. Vi går helt enkelt hand i hand med våra kunder under hela resan, säger Michael Mati, nordisk försäljningschef på Peab Projektutveckling.

Michael Mati, nordisk försäljningschef på Peab Projektutveckling, Tel: 08-623 67 29, eller Peabs pressavdelning pressjour@peab.se 010-456 86 00

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 63 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.