Peab bygger hyresrätter i Västerås

Peab bygger 79 hyresrätter på Öster Mälarstrand i Västerås. Projektet har utvecklats och byggs av Peab och beräknas stå klart 2023, därefter överlåter man hyresrätterna till Podium Fastigheter.

Bostäderna kommer att byggas som så kallade ”nära-noll”-energihus och kommer att Svanenmärkas. Projektet byggs också i enlighet med Peabs koncept ”Närproducerat” vilket bland annat innebär att klimatpåverkan minskar genom att man använder lokala resurser, både insatsvaror och personal.

– Jag tycker det är viktigt att vi är med och bidrar till att lösa bostadsbristen i Västerås. Vi bidrar redan med en hel del bostadsrätter, men med detta och framtida projekt breddar vi utbudet till att även omfatta hyresrätter. Projektets miljöprofil gör också att vi försöker bidra med vår del i detta viktiga arbete. Kul i sammanhanget att kunna genomföra projektet med en partner som har lika höga hållbarhetsambitioner som vi, säger Stefan Allansson, projektutvecklingschef på Peab.

– Vi på Podium Fastigheter AB är glada att tillsammans med Peab’s team få bygga framtidens hyresbostäder på Öster Mälarstrand, Västerås. Kraven är höga, både gällande kvalitet och miljö. Podium Fastigheter AB fortsätter i och med detta sin satsning i Mälardalens viktiga universitetsstäder Eskilstuna och Västerås till att snart omfatta fler än 400 bostäder, säger Jonas Nyman VD Podium Fastigheter AB.

Projektet omfattar 79 hyreslägenheter, på 1-4 rum och kök. Hyresfastigheten uppförs i formen av ett U med gemensam innergård. Utöver områdets utbud av service och verksamheter, får de boende även en naturskön plats med närhet till Mälaren.

Illustration: wec360 (OBS! Hyresrätterna är de gråskuggade volymerna i bilden. De röda husen är grannhusen som blir bostadsrätter.)

Stefan Allansson, projektutvecklingschef Peab, 072-533 51 90

Daniel Ferreira, press- och kommunikationsansvarig Peab Projektutveckling, 072-533 50 86

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på 58 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Citat