Stadsbyggnadsnämndens ordförande Sofia Hedén satte spaden i marken för två Peabprojekt i Hyllie

Torsdagen 3 juni togs de första spadtagen för två av Peabs egenutvecklade projekt i Hyllie. Först ut var det Well-certifierade kontorshuset The Corner och bostadsprojektet Hyllie Homes, som blir direkt granne med Hyllies nya stadsdelspark. Medverkade vid spadtaget gjorde stadsbyggnadsnämnden i Malmös ordförande Sofia Hedén.

– Det är väldigt roligt att vara en av aktörerna som driver utvecklingen av Hyllie framåt. Vi vill utveckla södra Sverige till en bättre plats att arbeta, leva och bo på och det löftet tycker jag vi infriar med så fina projekt som The Corner och Hyllie Homes, säger Christian Dahlman, affärsenhetschef Peab Projektutveckling.

Sofia Hedén, stadsbyggnadsnämnden i Malmös ordförande höll i spaden vid de båda spadtagen.

– Vi är väldigt glada att Peab vill vara med och utveckla Hyllie och göra det till en plats där man kan leva, bo och arbeta hela livet. Projekten vi ser här är unika och tillför något till Hyllie som stadsdel och hjälper till att göra den levande, säger Sofia Hedén, stadsbyggnadsnämnden i Malmös ordförande.

Totalt har Peab utvecklat ca 100 000 kvm på Hyllie, flera kontorshus, ett hotell och totalt 6 bostadsprojekt. Med en tydlig hållbarhetsprofil och fokus på människan som ska vistas både i och mellan husen, lyckas man attrahera nya kontorshyresgäster såväl som köpare av nya hem. The Corner erbjuder 7000 flexibla kvadratmeter och Hyllie Homes omfattar 68 lägenheter i varierande storlekar.

Bostadsprojektet Hyllie Homes är så gott som slutsålt. Vi ser att efterfrågan på bostäder där både hållbarhetsfrågor och människans miljö sätts i centrum, bara blir större och större. Hyllie Homes erbjuder ett attraktivt läge med närhet till natur, park och centrum. Här finns bland annat en medelhavsinspirerad gård, gemensam takterrass och bilpool. Dessutom certifieras projektet enligt Svanen, berättar Kim Kulstad, regionchef Peab Bostad.

Även kontorshuset The Corner har en tydlig profil kring hållbarhet och människans miljö då det certifieras enligt Miljöbyggnad och Well. Co-working aktören Genetor som också var först ut med att teckna avtal, öppnar sin verksamhet i bottenplan och en våning upp. Det planeras även för en restaurangverksamhet med ett koncept som gör området levande såväl dagtid som kvällstid.

Projekten förväntas vara klara för inflyttning under våren 2023.

Foto:Erik Grönlund

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Fasth, kommunikationsansvarig Peab Projektutveckling Syd, 072 533 54 81

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Snabbfakta

Fakta Hyllie Homes: • 68 lägenheter i varierande storlek • Certifierat enligt Svanen • Gemensam takterrass med träningsmaskiner • Inflyttning startar våren 2023 • Medelhavsinspirerad gård • Alla lägenheter har balkong, uteplats eller terrass • Naturskönt läge intill stadsdelsparken • Arkitekt: Panorama Arkitekter
Twittra det här
Fakta The Corner : • 7 000 kvadratmeter kontor • Flexibla ytor som planeras efter kundens önskemål • Co-working aktören Genetor är den fösta hyresgästen med 800 kvm • Tre takterrasser • Certifieras enligt Miljöbyggnad & WELL • Beräknad inflyttning Q1 2023 • Arkitekt: Wingårdhs Arkitekter