Ny statistik från Pelletsindustrins Riksförbund: 2006 genombrottsår för villapellets

Report this content

Försäljningen av pellets nådde under 2006 nya rekordnivåer och försäljningen till villamarknaden har under helåret ökat med nästan 50 procent. Därmed har villaägarna också gått om det industriella användandet av pellets.

- 2006 är utan tvekan ett genombrottsår för pellets. Och det är mycket positivt för både miljön och hushållens ekonomi att fler och fler upptäcker pellets som värmekälla, säger Tomas Isaksson i Pelletsindustrins Riksförbund.

Statistiken över 2006 års försäljningssiffror redovisades på Svenska Bioenergiföreningens (Svebio) pelletskonferens i Örebro på tisdagen och uppgifterna kommer från Pelletsindustrins Riksförbund (PiR) som står för omkring tre fjärdedelar av den svenska pelletsmarknaden.

Totalt ökade leveransen till den svenska marknaden med 14 procent under 2006.
För den största ökningen svarade mellanstora förbrukare, pannor på 25 kW till 2 MW, och villakunder. De ökade med 31 procent respektive 46 procent.

För första gången är villakunder medlemsföretagens största kundsegment.

- Trots den varma hösten har villamarknaden gått om det industriella användandet av pellets. Det är ett tydligt tecken på att många villor har gått över till pellets som sin primära värmekälla, säger Tomas Isaksson.

Tillväxten var i reella tal som störst under första halvåret 2006, då ökningen för villamarknaden hamnade på rekordartade 72 procent. Men det förklaras först och främst av att inledningen av 2006 var kall medan året avslutades med flera ljumma månader.

Vid Svebios pelletskonferens som hålls 30-31 januari i Örebro är i princip hela branschen med över 200 deltagare representerade.

Utöver pelletsstatistiken kommer en rad stora pelletsfrågor att diskuteras, bland annat forskningsläget, prisutvecklingen och hur pellets ska bli attraktivt för ännu fler.

Om Pelletsbranschen

Pelletsindustrins Riksförbund (PiR )
Pelletsindustrins Riksförbunds medlemmar har haft en ständigt ökande efterfrågan på pellets sedan mitten på 1990-talet. Kanslifunktionen är förlagd till Svenska Bioenergiföreningen SVEBIO i Stockholm. Tillsammans äger PiR:s medlemmar 21 produktionsanläggningar av de drygt 24 större som finns i landet och står för cirka 85% av produktionen på den svenska marknaden.

Pelletsintressenters Samorganisation (PellSam)
PellSam bildades av tillverkare/agenter av pelletsrelaterad utrustning med målsättningen att utifrån ett konsumentperspektiv öka användningen av pellets och pelletsrelaterad uppvärmningsteknik. Föreningen arbetar med både pelletspannor, pelletskaminer
och pelletsbrännare i effektområdet upp till 50 kW.

Swedish Heating Boilers and Burners Association (SBBA)
SBBA är en branschförening för tillverkare och leverantörer av värmepannor, vattenvärmare och brännare samt tillhörande produkter och tjänster. Organisationen för en kontinuerlig dialog med branschens aktuella myndigheter och organisationer i teknik-, energi-, miljö- och standardiseringsfrågor. Inom föreningen bedrivs även ett statistikutbyte för att kunna följa branschutvecklingen.