Pema People inleder samarbete med Rusta AB rörande nytt centrallager i Norrköping

Pema People och Rusta har tecknat ett samarbetsavtal innebärande att ett partnerskap rörande bemanning och utveckling av Rustas nya centrallager i Norrköping inleds. Parterna skall via ett nära samarbete säkerställa att Rustas storsatsning på ett nytt centrallager bemannas och optimeras på bästa sätt för att understödja Rustas tillväxt i Norden.

Rusta AB befinner sig i en kraftig tillväxtfas och har pågående etableringar av verksamheter runt om i Sverige och Norge. I samband med att expansionen har Rusta nyligen investerat i bygget av ett nytt centrallager i Norrköping på 65 000 kvm för att understödja tillväxten. Det nya centrallagret i Norrköping är den största och mest strategiska investering någonsin i Rustas historia. För att kunna optimera logistikflödena och säkerställa leveranser till Rustas varuhus på ett kostnadseffektivt sätt kommer Rusta att jobba med Pema som bemanningspartner.

-        Vårt uppdrag är tydligt. Vi ska stötta Rusta med lagermedarbetare, så att företaget kan säkerställa optimal bemanning vid volymtoppar. Vi ska jobba i en nära samarbetsmodell där målet för båda parter är att hela tiden bemanna verksamheten så optimalt som möjligt. Genom detta samarbete sänker Rusta de totala logistikkostnaderna och de får en konkurrensfördel på marknaden, säger VD Michael Gozzi

Samarbetet inleds omgående och innebär nya arbetstillfällen på Pema och på Rusta i Norrköping. I första hand kommer medarbetare med truck- och lagervana att anställas. Pema uppskattar att det nya samarbetet innebär ett femtiotal nya anställningar inom Pema.

-        Vi ser fram emot samarbetet med Pema som kommer leda till en effektiv logistikbemanning för Rusta, säger Andreas Havenslätt, Lagerchef UT, som varit med och startat upp verksamheten i Norrköping på Rusta. Vi har under en tid funderat på hur vi ska kunna bemanna verksamheten optimalt och samtidigt få en sund och trygg arbetsmiljö. Med Pema får vi nu möjligheten att stärka upp vår egen bemanning utifrån våra behov. Pema har även en tydlig inriktning att jobba med heltidsanställd personal vilket borgar för kvalitet och återkommande produktivitet avslutar Andreas Havenslätt.

Michael Gozzi, VD Pema Sweden                        Tel: 076-546 10 49

Magnus Hallin, Logistikchef Rusta AB                  Tel: 08-626 43 00

Pema Sweden bedriver bemannings- och rekryteringsverksamhet inom framförallt verkstad, industri, lager & logistik, bygg och anläggning och kontor. Därutöver erbjuder bolaget tjänster inom fastighetsskötsel, arenadrift och utemiljöer.

Pema Sweden är en auktoriserad bemanningskoncern som grundades 1997 av Pär Eriksson och Magnus Andersson. www.pemapeople.se

Varenne är ett investmentbolag som investerar i nordiska entreprenörsledda tillväxtbolag. Affärsidén är att skapa långsiktigt god avkastning till aktieägarna genom att investera i nordiska entreprenörsbolag och vara en aktiv ägare som skapar mervärde genom erfarenheter, kunskap och nätverk. www.varenne.se