En dag med framtidens visioner

Report this content

Under söndagen den 17 september arrangerade Stockholms stad ”I stan utan min bil”- en dag där alla stockholmare fick möjlighet att uppleva city på ett nytt sätt.

Pembroke Real Estate var, tillsammans med AMF Fastigheter och Vasakronan, en av fastighetsägarna som i nära samarbete med Stockholms stad arrangerade aktiviteter på Mäster Samuelsgatan, som omvandlades till en plats för spännande aktiviteter och möten – helt fritt från bilar.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) besökte festligheterna under eftermiddagen samt deltog i ett panelsamtal på temat Medborgardriven utveckling av staden och framtida planer för byggnaderna kring Mäster Samuelsgatan tillsammans med företrädare för Pembroke, AMF Fastigheter och Vasakronan.

Det vi ser här idag är ett utmärkt exempel på hur staden tillsammans med fastighetsägarna kan samarbeta kring utvecklingen av vår stad. Att skapa en vänligare gatumiljö är en viktig del av trafik- och gatumiljöplanen för Stockholms innerstad och jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att öka framkomligheten för prioriterade transportslag, sade Daniel Helldén.

Pembrokes vision för kvarterets framtid går under namnet Project Access och påbörjades redan 2015 då Pembroke invigde det grönklassade kontorskomplexet Mästerhuset. Tidigare i år invigdes Smålandstorget och under 2018 kommer en ny entré som sammankopplar PK-huset med Smålandstorget att öppnas. Projektet kommer att slutföras år 2022 då det nya huset Hästen 21 står färdigt – en byggnad med kontor, butiker och lägenheter som är framtagen i nära samarbete mellan Stadsbyggnadskontoret, Stockholms stad och Pembroke.

– Med Project Access vill vi skapa fler öppna ytor för mänskliga möten och samtidigt återskapa tidigare passager för att öka tillgängligheten. Dessutom hoppas vi få möjlighet att bredda trottoarerna, för både gångtrafikanter och cyklister, och samtidigt få in mer grönska och ljus i stadens hjärta. Med den bilfria dagen hoppas vi att stadens invånare kan föreställa sig en mer inkluderande och säker stad för cyklister, fotgängare och bilar, sade Linn-Marie Nordh på Pembroke.

Vid sidan av de aktiviteter som ägde rum under dagen kunde deltagarna besöka en utställning i Beta-gallerian om Project Access, som sammanfattar alla etapper och steg i utvecklingen av området. De fick även möjlighet att tycka till och vara med och påverka gatans framtida utveckling genom att besvara en enkät.

För mer information, kontakta:
Presstjänst Pembroke Real Estate,  pembroke@primegroup.com

Om Pembroke Real Estate
Pembroke Real Estate är ett internationellt fastighetsbolag som förvärvar, utvecklar och förvaltar fastigheter. Genom att kombinera ett globalt perspektiv med stark lokal närvaro förstärker vi våra tillgångars långsiktiga värde och skapar hållbara investeringar. På uppdrag av sina investerare förvaltar Pembroke fyra fastigheter i Stockholm: Mästerhuset, Hästen 21 (NK-Passagen), PK-huset och Sveavägen 14.

Taggar: