PEN Concept Group kvartalsrapport juli - september 2017

2017 I KORTHET

FÖRSTA - TREDJE KVARTALET (JANUARI - SEPTEMBER)

• Rörelsens intäkter uppgick till 109,5 MSEK (81,4 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -12,3 MSEK (-1,9 MSEK).
  • Rörelsemarginal uppgick till -11,2 % (-2,4 %).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -14,4 MSEK (-3,2 MSEK).
  • Periodens nettoresultat uppgick till -12,1 MSEK (-2,5 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick efter utspädning till -0,53 kr (-0,13 kr).

TREDJE KVARTALET (JULI - SEPTEMBER)

• Rörelsens intäkter uppgick till 32,7 MSEK (22,4 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till –5,6 MSEK (-2,3 MSEK).
  • Rörelsemarginal uppgick till -17,1 % (-10,4 %).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6,7 MSEK (-2,7 MSEK).
  • Periodens nettoresultat uppgick till -6,2 MSEK (-2,5 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick efter utspädning -0,27 kr (-0,13 kr).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET (JULI - SEPTEMBER)

• Dotterbolagen PEN Interiör AB och GOODS Sweden AB samarbetar i en leverans av design och inredningsprodukter till restaurang Sundsgården i Helsingborg.
  • PEN Interiör AB levererar nyckelfärdig restaurang till en stor snabbmatskedja.
  • PEN Concept Group AB tecknar distributörsavtal med kinesiska Deep Blue Technology (Shanghai) Co., Ltd. gällande design, leverans och installation av bemanningsfria butikskoncept.
  • PEN Concept Group AB tecknar samarbetsavtal med Tus Space, en del av Tus Holdings, för främjande av nordisk design i Kina samt distribution av inredningsprodukter.
  • PEN Concept Group AB tecknar samarbetsavtal med LoveOffice, ett företag anslutet till Haier Group, gällande tjänster relaterade till inredningsdesign samt distribution av produkter för kontorsmiljöer.
  • PEN Concept Group AB utser Kristian Malm till ny CFO.
  • PEN Shop Concept AB och PEN Interiör AB samarbetar kring leverans av butiksinredning samt mässmontrar till Gynning Design.
  • PEN Interiör AB levererar komplett restauranginredning till Wayne’s Coffee i Jönköping.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER TREDJE KVARTALET

• Kristian Malm, ny CFO för PEN Concept Group AB, tillträder officiellt den 10 oktober 2017.
  • PEN Shop Concept AB fortsätter bearbeta skandinaviska kunder inom området digitalisering och bemanningsfria butikskoncept.
  • Rekryteringsaktiviteter fortsätter för att förstärka säljkraften i den svenska verksamheten.
  • PEN:s målsättning är att under 2017 uppnå en omsättning om ca 150 MSEK.
  • PEN:s målsättning för 2018 är att ytterligare förstärka försäljningen samt nå stabil lönsamhet.

VD har ordet

Vårt tredje kvartal har varit relativt händelserikt men också turbulent. Semesterperioden i Skandinavien bjöd på en traditionsenlig svag försäljning. Under det tredje kvartalet upplevde vi en del organisatoriska förändringar som påverkade vår säljkraft negativt. En vikande försäljning med bibehållen kostnadsmassa spädde på de förluster vi fått med oss från det första och andra kvartalet i år. Resultatet ska också ses i ljuset av att vi lagt tid och kraft på affärsutveckling, inte minst kring de avtal som ingåtts med kinesiska affärspartners under innevarande kvartal. Vårt resultat är också belastat med elimineringar från förvärvet av GOODS Sweden AB tidigare i år.

Ett negativt rörelseresultat om 12,3 MSEK på tre kvartal är tungt att bära och gör att vi inte kommer nå lönsamhet på helåret 2017. Dock är jag trygg med att vi gjort tillräckligt omfattande analyser av bakomliggande orsaker samt inte minst dragit rätt slutsatser hur trenden ska vändas. Ett flertal aktiviteter har varit initierade sedan tidigare, där förstärkning av vår säljbemanning, ökad kostnadskontroll och förbättrad intern effektivitet tillhör de mest tongivande områdena.

Vi fortsätter arbetet med att profilera och visualisera varumärket PEN samt förtydliga för marknaden att även restauranggrossisten GOODS ingår i gruppen. Varumärket för GOODS lever vidare, medan vi inom butikssegmentet valt att lyfta fram vårt nya namn PEN Shop Concept som kontrast till det tidigare namnet Shop Service Center (SSC). För att stärka varumärket har vi ökat aktiviteten i sociala medier samt genomfört flera riktade kundutskick till kunder främst inom butik och restaurang.

PEN fortsätter på den inslagna vägen om digitalisering, främst inom butikssegmentet. En affärsutvecklare har anställts som ansvarig för att skapa kommersiellt hållbara koncept som vi kan implementera hos våra kunder. Mycket av det här arbetet bedrivs på plats i Kina och i nära samråd med de affärspartners vi informerat om tidigare. Våra kunder har uttryckt stor nyfikenhet och förväntan och vi för nu dialog med flera butikskedjor inom olika branscher om hur vi kan vara en strategisk partner på deras digitaliseringsresa. En viktig plattform här är butikssystemet från företaget Deep Blue Technology. Systemet utvecklas mot en skalbar plattform där vi kan erbjuda såväl mindre pop-up butiker som bemanningsfria butikskoncept i vanliga lokaler. Vidare har vi förstärkt vår produktion i Qingdao för slutmontage av hårdvara inom ramen för avtalet med Deep Blue.

Efterfrågan på våra tjänster och produkter är alltjämt hög. Under innevarande kvartal har vi fortsatt med leveranser av kassadiskar till Systembolaget i linje med det avtal som tecknades under 2016. Vidare har vi slutfört flera restauranginredningsprojekt och varit mycket aktiva med design, produktion, byggnation och demontering av ett stort antal mässmontrar på Elmia Subcontractor. Vi får ofta beröm från våra kunder och här vill jag passa på att varmt tacka vår personal som helhjärtat engagerar sig i affärer och projekt.

I skrivande stund fastställs sälj- och kostnadsbudget för 2018 där vi avser att återställa lönsamheten och nå en balanserad tillväxt inom utvalda affärsområden.

Johan Burtus
Koncernchef och VD

Denna information är insiderinformation som PEN Concept Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23/11-2017.

PEN Concept Group är en komplett leverantör av inredningar för butiker, mässmontrar, event, restauranger och showrooms. Gruppen är uppbyggd med alla resurser för att kunna erbjuda kunderna inredningar såväl från ett standardprogram som tillverkas i stora volymer till speciallösningar som tillverkas utifrån kundens behov. Verksamheten bedrivs i de båda svenska dotterbolagen PEN Interiör AB i Jönköping, PEN Shop Concept AB i Lerum och GOODS Sweden AB i Växjö. Dessutom sker tillverkning av lagerhyllor och affärsinredningar i det kinesiska dotterbolaget Oboya Shop Concept Qingdao Ltd.