• Penboost/

OSSE:s internationella valobservatörer testar ny teknik från Göteborgsbaserat teknikföretag

Report this content

Det enda som behövs är en digital penna, en förpreparerad blankett och en smartphone. Med dessa verktyg kan OSSE:s valobservatörer enkelt registrera valinformation ute på fält och på ett säkert sätt skicka över den för behandling i huvudstaden i det land valet äger rum.

Anders Eriksson arbetar med valövervakning för OSSE - Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa. Han ansvarar för överföringen och analysen av information från OSSE:s observatörer ute i fält. Informationen tas emot och registreras i huvudstaden i det land där valet äger rum. Det är administrativt omfattande operationer med hundratals observatörer inblandade.

- Jag har jobbat med valobservation i många år. Vi har länge haft problem med insamling och överföring av informationen eftersom vi är beroende av fungerande internet samt utrustning som scanners och faxar. Saker som ofta inte finns på plats. Vi testar nu ny digital teknik där valobservatörerna registrerar informationen på förpreparerade blanketter med digitala pennor. Blanketterna skrivs ut på vanligt papper. Den insamlade informationen skickas från den digitala pennan via observatörens smartphone direkt in i mitt analysprogram, säger Anders Eriksson.

Tekniken har flera fördelar. Observatörerna slipper lägga tid på överföring av data och kan istället åka direkt mellan vallokalerna och få mer uträttat. Eftersom tekniken transporterar informationen rakt in i datorns analysprogram behöver Anders Eriksson inte längre ha hjälp med inmatning av data i programmet. Kombinationen av pappersblankett och digital teknik ger också ökad säkerhet eftersom informationen registreras på två ställen.

- Vi har testat tekniken i liten skala i Armenien, Makedonien och Mongoliet. Vi kommer med största sannolikhet även att använda den i valet i Georgien den 27 oktober. Den här tekniken är framtidens sätt att arbeta för OSSE:s valobservatörer, säger Anders Eriksson.

Penboosts tf VD Mats Nygård ser stor potential med samarbetet:

- Den här tekniken möjliggör mobil digital lagring när infrastrukturen inte finns på plats. OSSE:s övervakning sker ofta på platser i världen där infrastrukturen saknas. Vi är oerhört stolta över att leverera teknik till en internationell organisation som arbetar för demokrati i världen.

Med hjälp av den digitala pennan överförs informationen snabbt till vallandets huvudstad för registrering.

För mer information kontakta:
Mats Nygård, tf, vd Penboost. Telefon: 070-684 0000

Epost: mats@penboost.se

Penboost levererar smarta mobila lösningar för att effektivisera inrapportering, administration och hantering av formulär och protokoll.

Taggar: