Pengar i Sverige AB organiseras om för högre, rikstäckande servicenivå

Report this content

Pengar i Sverige AB organiseras om för högre, rikstäckande servicenivå. Pengar i Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Sveriges Riksbank. Bolagets uppdrag är att utveckla och driva en effektiv infrastruktur för kontanthanteringen i Sverige på affärsmässiga grunder. Verksamheten omfattar in- och utlämning, sortering och packning av sedlar och mynt, lagerhållning och valutering, äkthetskontroll, dagskasseuppräkning samt drift av serviceboxar och automatladdning. Kunderna är banker, Posten och handeln. Pengar i Sveriges styrelse har nu beslutat att organisera om företaget i syfte att skapa en ny marknadsanpassad struktur och en ökad servicegrad gentemot kunder och allmänhet. Det övergripande målet är att bidra till att bankernas, postens och handelns kostnader för kontanthantering reduceras med 1 miljard kronor till år 2004 - samtidigt som servicenivån för bolagets kunder höjs väsentligt. Flexibilitet och mobilitet nyckelorden Själva infrastrukturen förändras från en statisk struktur med 11 kontor och 8 depåer med likartad service till en flexibel struktur med fyra regioner, 7 kontor och ett antal Servicepunkter. Omorganisationen innebär att Pengar i Sverige samtidigt förbättrar sin rikstäckande service. Servicepunkterna är flexibla och kostnadseffektiva enheter som ska serva ett mindre marknadsområde, t.ex. en centralort eller eventuellt ett köpcentrum. De ska bl.a. erbjuda extern service inom dagskassor, drift och laddning av automater och serviceboxar samt in- och utlämning av kontanter. Sametableringar med andra parter som bank, post m.fl. ska kunna ske. Den nya strukturen ska vara delvis mobil, något som uppnås bl.a. genom att erbjuda ett nytt leveransvillkor: "Service fritt kund". Pengar i Sverige ska i större utsträckning än hittills erbjuda sig att komma till kunden i stället för att kunden ska behöva komma, eller leverera sina pengar, till Pengar i Sverige. Fördelarna för kunderna med det nya flexibla upplägget är att kunden kan hålla lägre kontantlager, få snabbare valutering och lägre transportkostnader. De fyra regionkontoren kommer att ligga i Härnösand, Stockholm, Linköping och Mölndal. Därutöver finns kontor i Luleå, Falun och Malmö. Verksamheten vid kontoren i Jönköping, Karlstad, Växjö och Örebro förändras. De anställda som berörs av detta erbjuds omplacering till annat kontor där vakanser finns, alternativt avtalspension vid fyllda 58 år under år 2000 eller ett års uppsägningstid. Ny säkerhetsteknik introduceras Den tekniska utvecklingen för att göra värdehanteringen säkrare och effektivare fortskrider. Ny teknik utvärderas för närvarande i bolaget för att kunna erbjuda kunderna mycket säkra säkerhetsväskor i samband med värdeleveranser. Användningen av exempelvis dessa säkerhetsväskor möjliggör också förenklade och billigare värdetransporter. För ytterligare information kontakta VD, Gunnar Malm tel. 070-594 21 26. Stockholm, 16 Februari 2000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00540/bit0002.pdf