Betala för dina laster med ny spartjänst Straffspara dig till svarta siffror

Report this content

Ryska banken Probusinessbank Group, som delägs av svenska East Capital, lanserar idag en tjänst som automatiskt sparar pengar när man använder sitt betalkort och ger en tydligare överblick av sin ekonomi. Man ska även kunna “straffspara” extra mycket när man handlar vissa varor.

- Kanske äter man för ofta ute på restaurang eller vill dra ned på alkoholinköpen. Då kan man ”straffa” sig själv genom att välja att spara extra mycket pengar när man köper sådant. Det blir som att införa en egen skatt på inköp som man vill ha hjälp att skära ner på, säger Vladimir Voronin, vd på Penglot.

Tjänsten, som heter Penglot Autospar, kommer inte att lanseras skarpt förrän tillräckligt många svenskar visat intresse. Det blir därmed den första svenska digitala tjänsten som crowfundas med likes.

Spartjänsten som Penglot vill lansera är enkel. Användaren kan sätta upp ett automatiskt sparande varje gång en viss typ av inköp görs. Exempelvis ätande ute, inköp av alkohol eller shopping av kläder. Användaren ska också kunna spara genom att en valfri procentsats automatiskt dras från kortet vid varje inköp. På det sättet sparar man varje gång som man spenderar pengar. Pengarna hamnar på ett Penglot-konto med bättre sparränta än på vanliga konton. Man kan när som helst föra över sina sparade pengar till ett annat konto.

- All innovation och uppfinningsrikedom går till att utveckla tjänster för att få oss att spendera mer pengar. Samtidigt belånar sig folk upp över öronen och gör till och med av med pengar de inte har. Vi vill göra tvärtom - utveckla och lansera tjänster som gör sparande lika enkelt och roligt som att slösa sina pengar, säger Vladimir Voronin.

Eftersom det här en helt ny idé och en ny marknad för Probusinessbank Group, testar man Penglot och i samma anda efterfrågan på ett helt nytt sätt. Genom crowdfunding med likes. När och om 1000 personer gillar www.penglot.se så kommer Penglot inom kort att lansera tjänsten i Sverige.

Läs mer: www.penglot.se
Se en film om Penglot: https://www.youtube.com/watch?v=OVlewp0y_2A

För mer information, kontakta:
Vladimir Voronin, Vd på Penglot. Tel: +7 (916) 770-97-72, e-post: vvoronin@penglot.com

Om Penglot
Penglot är en ny tjänst för alla som vill oroa sig mindre över pengar. Penglot ägs av ryska Probusinessbank Group som grundades år 1994. Banken har över 4000 medarbetare och omsätter 68 miljarder ryska rubel. En av ägarna är svenska East Capital Financial Fund AB. För mer information: www.penglot.se

Taggar: