Inbjudan till seminarium under Almedalsveckan

INBJUDAN TILL SEMINARIUM UNDER ALMEDALSVECKAN En andra karriär Sjukskrivningarna ökar, få vill eller kan fortsätta arbeta fram till pensionsåldern. Därför måste villkoren och regelverket i arbetslivet ändras så att även 55+ kan fortsätta i sina nuvarande jobb eller börja med helt nya . Pensionsforum anordnar ett seminarium den 10 juli i Visby kring dessa frågor. Medverkande är Stefan Fölster, chefekonom Svensk Näringsliv, Anders L Johansson, chef för AMS, Jan Rydh, ordförande Sjukförsäkringsutredningen, Kjell-Olof Feldt, Pensionsforums styrelseordförande samt övriga ledamöter i Pensionsforums styrelse. Vid seminariet presenterar Pensionsforum två nya skrifter. Den ena är skriven av Svenska Dagbladets USA-korrespondent Karin Henriksson som beskriver hur den amerikanska arbetsmarknaden fungerar för seniorer. Författaren till den andra rapporten är analytikern Marie Söderqvist vid United Minds. Hon diskuterar en rad förändringar på den svenska arbetsmarknaden så att det ska bli möjligt för människor att både kunna och vilja fortsätta arbeta. Båda författarna deltar i seminariet. Tid och plats: Tisdagen den 10 juli klockan 13.00-15.00 Strand Hotell, Strandgatan ,Visby Lunchsmörgås och kaffe serveras från klockan 12.30 Välkommen Ann Lindgren, vd Pensionsforum Anmälan kan göras till: Ann Lindgren 070-583 50 28 0498-22 35 65 e-post ann.lindgren@pensionsforum.nu Pensionsforum är en ideell förening som bland annat har till uppgift att följa det nya pensionssystemets konsekvenser för individer och samhälle, hur det svenska pensionssystemet förhåller sig till andra länders system, hur arbetsmarknaden kan förbättras för 50+ samt hur den framtida äldrevården skall finansieras och organiseras. Styrelsen består av Kjell-Olof Feldt ordf., Tommy Möller, statsvetare, docent, Magnus Henrekson, nationalekonom, docent, Joakim Palme, sociolog, docent, Gullan Lindblad, fd riksdagsledamot. Verkställande direktör är Ann Lindgren med bakgrund som journalist. Bakom föreningen står försäkringsbolagen KPA, Livia, Länsförsäkringar Liv, Robur Försäkring, Skandia, SEB Trygg Liv samt SPP Liv Hemsida: www.pensionsforum.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/02/20010629BIT01250/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/02/20010629BIT01250/bit0002.pdf