Inbjudan till seminarium under Almedalsveckan

INBJUDAN TILL SEMINARIUM UNDER ALMEDALSVECKAN Onsdagen den 9 juli kl 13.30- ca 15.30 håller Pensionsforum ett seminarium i Visby kring temat: " Vad kan få 50-talisterna och 40-talisterna att vilja, kunna och få arbeta åtminstone fram till pensionsåldern? För tredje året i följd lämnar allt fler erfarna 55-60-åringar arbetslivet i förtid. Den faktiska pensionsåldern ligger nu runt 59 år. Trots en rad utredningar och förslag om stimulanser och förändringar av regelverk och skatter sker ingenting - varken från regering eller arbetsmarknadens parter." Vid seminariet presenteras en ny Temo- undersökning. Plats: Strand Hotell, Strandgatan 14, Visby . Lunchsmörgås serveras från klockan 13.00 Medverkande: Förre finansministern och Pensionsforum ordförande, Kjell- Olof Feldt, Birgitta Johansson - Hedberg, vd Föreningssparbanken, Anders Lönnberg, ordförande Forum 50+, Stefan Fölster, chefekonom Svenskt Näringsliv, Barbro Westerholm, ordförande SPF ( Sveriges Pensionärsförbund), Anna Ekström, ordförande SACO, Joakim Palme, vd Institutet för Framtidsstudier, Marie Söderqvist, omvärldsanalytiker United Minds, Hans G Svensson, chef Public Affairs, Skandia samt Niklas Birgetz, utvecklingschef Trygghet och omsorg, Skandia Liv. Moderator: Ann Lindgren Välkommen Ann Lindgren, vd Pensionsforum Anmälan kan göras till: Ann Lindgren 070-583 50 28 0498-22 35 65 e-post ann.lindgren@pensionsforum.nu Pensionsforum är en ideell förening som bland annat har till uppgift att följa det nya pensionssystemets konsekvenser för individer och samhälle, hur arbetsmarknadsvillkoren kan förbättras för 50+ samt hur den framtida äldrevården skall finansieras. Styrelsen består av Kjell-Olof Feldt ordf., Tommy Möller, statsvetare, professor Magnus Henrekson, nationalekonom, professor, Gullan Lindblad, fd riksdagsledamot. Bakom föreningen står bolagen Alecta, Länsförsäkringar Liv, Nordea, Robur Försäkring, Skandia, SEB Trygg Liv . Associerade medlemmar är Första, Andra och Fjärde AP-fonderna. Hemsida: www.pensionsforum.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/30/20030627BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/30/20030627BIT00380/wkr0002.pdf