Så vill vi leva som äldre - men finns pengarna, personalen, vården och omsorgen? Pensionsforum bjuder in till en konferens om vår äldreomsorg. Vilka blir de framtida lösningarna på boende, omsorg och vård? Hur skall samhället klara att möta behoven från den stora gruppen 40-talister som inom 10-20 år kommer att ställa stora krav på äldreomsorgen? Skall de yrkesaktiva spara till sin egen ålderdom? Obs Ny lokal: Onsdagen den 16 maj kl 9.00-15.00, Industrihuset, Storgatan 19, Stockholm PROGRAM 09.00 Registrering, kaffe, smörgås 09.30 Välkommen Kjell- Olof Feldt, Pensionsforums ordförande Hur många fler äldre blir det? Bengt Westerberg, fd partiledare Vad tror och önskar svenska folket om morgondagens äldrevård? En ny opinionsundersökning presenteras om förtroendet för samhällets möjligheter att klara äldreomsorgen, uppfattningen om äldrevårdsförsäkring, sparande och hur man vill bo som äldre. Så ser de nya lösningarna ut - ett bildspel över vad vårdföretagen, bostadsföretagen, byggbranschen, teknikföretagen med flera planerar 11.00 Hearing om morgondagens äldreomsorg Medverkande bl a: Ilija Batljan, departementsråd, Socialdepartementet Stefan Fölster, chefekonom Svenskt Näringsliv Sture Henriksson, Kommunförbundet Erik Langby, kommunstyrelsens ordförande Nacka Birgitta Rydell, äldreomsorgsborgarråd, Stockholm Marianne Svensson, forskare, IHE, Institutet för Hälso-och sjukvårdsekonomi Gerdt Sundström, forskare Bengt Westerberg, fd partiledare Barbro Westerholm, SPF Claes Örtendahl, fd generaldirektör 12.30 Lunch 13.30 Vad planerar aktörerna? Försäkringsbolagens, vårdföretagens och övriga intressenters framtidsplaner och lösningar. Hur blir ekonomin för de äldre? Hur mycket sparas inför ålderdomen? Hearing med bl a: Ulla Gurner, Stiftelsen Äldrecentrum Viveka Hirdman-Ryrberg, SEB Trygg Liv Leif Hansson, konsult Arne Johansen, Svensk Äldreomsorg Olle Nilsson, Länsförsäkringar Liv Anna Spånt Enbuske, Koopi - Kooperativa Institutet Hans Svensson, Skandia Ylva Yngveson, Institutet för privatekonomi, FöreningsSparbanken Ca 15.00 Avslutning Pensionsforum är en förening som har till uppgift att följa det nya pensionssystemets konsekvenser för individer och samhälle, hur det förhåller sig till andra länder, arbetsmarknaden för 50+ samt att analysera olika möjligheter att finansiera och organisera den framtida äldrevården. Styrelsen består av Kjell-Olof Feldt ordf., Tommy Möller, vice ordf., statsvetare, docent, Magnus Henrekson, nationalekonom, docent, Joakim Palme, sociolog, docent, Gullan Lindblad, fd riksdagsledamot. Verkställande direktör är Ann Lindgren. TID: 16 maj klockan 9.00 - 15.00 PLATS: Industrihuset, Storgatan 19, Stockholm KOSTNAD: 1 200 kr inklusive lunch Anmälan till konferensen görs till: Pensionsforum , 103 29 Stockholm Tel.08-762 78 48, fax 08-762 78 47, mobil 070-583 50 28 e-post: ann.lindgren@pensionsforum.nu eller info@pensionsforum.nu Varmt välkommen! Ann Lindgren Vd Pensionsforum ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00160/bit0001.pdf