Svensk ekonomi klarar inte de äldre

Svensk ekonomi klarar inte de äldre · 7 av 10 svenskar i åldern 55-65 år känner oro för att svensk ekonomi inte klarar att försörja det allt större antalet pensionärer. · Var femte tillfrågad är pessimistisk inför hur deras eget liv kommer att utvecklas. Bland ensamstående och låginkomsttagare ser hela 30 procent mörkt på sin framtid. · Många som är pensionärer - var femte - skulle ha velat arbeta längre. Detta framkommer i en ny stor undersökning som presenterades vid ett seminarium med riksdagsledamöter och Pensionsforums styrelse på torsdagen. Undersökningen har gjorts av Sifo på uppdrag av Pensionsforum. 1 373 personer mellan 55 och 75 år har intervjuats om sina tankar och planer inför och efter pensioneringen. Undersökningen genomfördes med hjälp av postala enkäter under januari och februari i år. Av den höga svarsfrekvensen -70 procent - kan man dra slutsatsen att ämnet har en mycket hög angelägenhetsgrad. Två viktiga slutsatser kan understrykas i undersökningen: dels den minskande tilliten till trygghetssystemen, dels de tydliga sociala klyftorna i pensionärernas villkor. Hur länge vill, orkar och bör vi fortsätta att arbeta är den centrala frågeställning som Pensionsforum belyst i en rad skrifter, undersökningar och vid konferenser. Att fler stannar kvar längre i arbetslivet har stor betydelse för vår framtida välfärd och samhällsekonomin i stort: hur en åldrande befolkning skall kunna försörjas av allt färre yrkesarbetande. För första gången har Pensionsforum nu frågat de redan pensionerade - förtidspensionärer och ålderspensionärer - om de hade kunnat och velat arbeta längre än vad de gjorde. Var femte - 22 procent - hade velat arbeta längre. Detta uppger framför allt de högutbildade. " Hade gärna fortsatt i mitt nuvarande arbete. Nya arbetsuppgifter, nytt arbete, pengar, lägre skatt på pensionen..." Många hade vidare velat arbeta i lugnare tempo, deltid, flexibelt, vinterhalvåret etc. Pensionsforum är en ideell förening . Styrelseordförande är Kjell-Olof Feldt , vice ordförande professor Tommy Möller, professor Magnus Henrekson, Gullan Lindblad, fd riksdagsledamot och docent Joakim Palme Kontaktperson: Ann Lindgren vd Pensionsforum, 08-762 78 48, mobil 070- 583 50 28 e-post ann.lindgren@pensionsforum.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/25/20020424BIT01760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/25/20020424BIT01760/wkr0002.pdf