Nu får anställda inom kommuner och landsting rätt att flytta pensionskapitalet

Report this content

Från den 1 september får de anställda som omfattas av de kommunala tjänstepensionsavtalen KAP-KL, liksom AKAP-KL, PFA 98 och PFA01, rätt att flytta sitt pensionskapital. Det går att flytta pensionspengar mellan alla valbara bolag via valcentralen Pensionsvalet.

–Pensionsvalet ska ge de anställda goda förutsättningar att göra informerade och kloka pensionsval. Därför blir det nu, på kollektivavtalsparternas uppdrag, möjligt att flytta pensionskapital inom avtalsområdet för kommun- och landstingsanställda, säger Henrik Persson, vd Pensionsvalet.

Avtalsparterna, som har förhandlat fram den kommunala flytträtten, är nöjda med att den införs:

–Flytträtten innebär en viktig förstärkning av pensionsspararnas konsumentmakt. För framtiden hoppas vi att regeringen även ska göra det möjligt att samla flera försäkringar i en, säger Ossian Wennström förhandlare för AkademikerAlliansen.

Offentliganställdas Förhandlingsråd, OFR, betonar även att arbetstagarna hittills enbart har kunnat välja placering för pengar som sätts av framåt i tiden:

–Det är därför ett mycket viktigt och naturligt steg att var och en också kan flytta det kapital som redan är sparat, säger Cecilia Curtelius Larsson förhandlare för OFR.

Flytträtten innebär att det går att flytta intjänat pensionskapital inom avtalsområdet från ett försäkringsbolag till ett annat. Det innebär också att det går att samla pensionskapitalet i ett och samma försäkringsbolag – oavsett om det ligger i flera olika bolag i dag. Flyttar görs med e-legitimation via Pensionsvalet.

–Vi är glada över att våra anställda får ett större inflytande över sitt pensionskapital, på ett säkert och enkelt sätt, säger Jesper Neuhaus, ansvarig förhandlare för pensionsavtal på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

För mer information kontakta:

Henrik Persson, vd Pensionsvalet, telefon 08-665 05 66

Om Pensionsvalet

Pensionsvalet är valcentral för 1,3 miljoner anställda inom kommunal och kooperativ sektor och förmedlar varje år cirka 13 Mdkr. Läs mer på www.pensionsvalet.se

Taggar: