Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har idag rest med Nacka-Kista linjen

Report this content

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick idag inblick i hur det är att vara arbetspendlare mellan Nacka och Kista. Resan genomfördes tillsammans med ordinarie resenärer på Nacka-Kista Linjen – ”Sveriges första kommersiella arbetspendlarlinje”.

Ordinarie resenärerna på 07.30-avgången från Björknäs centrum blev idag glatt överraskade då de förstod vem som åkte tillsammans med dem på dagens avgång. På resan till Kista var det livliga diskussioner om kollektivtrafik i allmänhet från Nacka/Värmdö och Nacka-Kista Linjen i synnerhet.

Några frågor som diskuterades:

• Varför inte Nacka-Kista linjen ingår i den skattesubventionerade trafiken
  • Jag sparar en timmes restid om dagen och kan dessutom jobba ombord
  • Varför kan inte samarbete med SL göra att jag kan få ett billigare SL-kort för anslutningsresa till och från Nacka-Kista linjen.
  • Utbyggnad av tunnelbanan till Nacka var även den uppe till diskussion.

-          Det märks att resenärerna som åker med Nacka-Kista Linjen känner sig uppmärksammade som individer fast att de valt att resa kollektivt med denna linje. Under resan har jag fått ta del av mycket intressanta synpunkter på stort som smått som berör arbetspendlarna i Nacka och Värmdöområdet, säger Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

För People Travel Group var detta en viktig händelse där infrastrukturministern fick möjlighet att direkt med Nacka-Kista linjens resenärer diskutera synpunkter och tankar på hur det är att arbetspendla dagligen.

-          Det är oerhört glädjande att våra resenärer som är vana att framför sina åsikter om hur de vill att linjen ska fungera även har fått möjlighet att framföra detta direkt till ansvarig minister för kollektivtrafiken, säger Raymond Hellmark, affärsutvecklare.

Nya Kollektivtrafiklagen har snart varit ikraft ett år och Nacka-Kista Linjen är en av få kommersiella linjer som sedan dessa startats i Sverige.

-          Helt klart är det inte lätt att konkurrera med den upphandlade kollektivtrafiken som har halva kostnaden betald via skattesubventioner. Lägg därtill att linjen ännu inte, trots många diskussioner, finns synlig i SLs reseplanerare. Den informationskanal som Stockholmarna är vana att använda sig av när de ska resa kollektivt, fortsätter Raymond Hellmark

Fakta om Nacka-Kista Linjen:
På den linjen som kör tre turer till Kista på morgonen och tre turer till Nacka eftermiddag/kväll varje vardag är 38 % av linjens resenärer är fd bilpendlare. Alla som vill är välkomna att åka med. Biljetter och registrering för störningsinformation finns på
www.peopletravel.se. Där finns också tidtabell, hållplatslägen och resevillkor. People Travel Group är dotterbolag till Veolia Transport som bedriver kollektivtrafik i hela Sverige.

raymond.hellmark@veolia-transport.se

Taggar: