Omsättningen ökade med 15 procent globalt och med 26 procent i Europa

Report this content

PeopleSoft går emot strömmen Omsättningen ökade med 15 procent globalt och med 26 procent i Europa PeopleSoft, en av världens största affärssystemleverantörer, ökade i tredje kvartalet 2001 sin omsättning med 15 procent jämfört med förra året till totalt 509 miljoner dollar, över fem miljarder kronor. Nettovinsten steg till 50,3 miljoner dollar, över 530 miljoner kronor. I Europa gick det ännu bättre genom att omsättningen steg med 26 procent, fördelat på en ökning med hela 43 procent i licensförsäljningen och med 18 procent i tjänsteförsäljningen. I samband med offentliggörandet av kvartalsbokslutet den 18 oktober, kommenterar PeopleSofts högste chef, Craig Conway: - PeopleSoft utmärker sig fortfarande genom att prestera ett mycket starkt resultat trots den extremt utsatta situation, som vi för närvarande befinner oss i. Vi har ett försprång till konkurrenterna och det beror först och främst på att vi baserar våra applikationer på marknadens enda rena internetarkitektur, PeolpeSoft 8. Med denna plattform uppnår användarna en avsevärd förbättring av produktiviteten, kraftigt reducerade kostnader och högre intäkter. - Vi ser därför en kraftig efterfrågan på våra applikationer som är baserade på denna rena internetarkitektur, inte minst inom områden som CRM (Customer Relationship Management) och det nya marknadsområdet ESA (Enterprise Service Automation), som innebär en effektivisering av inköp och administration av tjänster, avslutar Craig Conway. Bland PeopleSofts svenska kunder finns Pfizer, Pharmacia, Saab, Skanska och Volvo. PeopleSoft är en av världens största leverantörer av affärssystemlösningar. PeopleSofts rena internetarkitektur bidrar till att företag kan sänka sina kostnader och öka produktiviteten genom samverkan med kunder, leverantörer och medarbetare. PeopleSofts integrerade, så kallade best-of-breed applikationer omfattar områdena Customer Relationship Management (CRM,) Enterprise Sevice Automation (ESA), Supply Chain Management, Human Resource Management Systems (HRMS), Financial Management och Enterprise Performance Management. PeopleSoft har över 8 000 anställda i hela världen. Mer än 4 700 organisationer i 107 länder använder lösningar från PeopleSoft. För mer information: www.peoplesoft.com Bilder på PeopleSofts talesmän kan laddas ned från www.visible.se/clientNews.htm För vidare information, kontakta: Johan Wästlund, vd PeopleSoft Nordic AB Tel: 08-509 144 20 e-post: johan_waestlund@peoplesoft.com Karin Bergseth, marknadschef PeopleSoft Nordic AB Tel: 08-509 144 24 e-post: karin_bergseth@peoplesoft.com Cecilia Olin, informationskonsult Visible PR & Communications Nordic AB Tel: 08-661 12 80 e-post: cecilia.olin@visible.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00180/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00180/bit0001.pdf