AB Edsbyns Elverk listas på Alternativa aktiemarknaden

AB Edsbyns Elverk bildades 1906 och är idag en koncern med 200 medarbetare. AB Edsbyns Elverk producerar el ur fyra vattenkraftstationer i älven Voxnan och bedriver elhandel samt säljer administrativa tjänster till dotterbolag. Bolaget är även delägare i Samkraft Vind AB, som äger fem vindkraftverk i länet tillsammans med elva andra energiföretag, samt Helsinge Elhandel som säljer el. AB Edsbyns Elverk har drygt 600 aktieägare.

Bolagets omsatte drygt 200 mkr 2014 med ett resultat om 9,2 mkr. Både A- och B-aktien kommer att handlas på Alternativa Listan. A-aktien omfattas av hembud varför den handlas via Alternativa Internlistan.

Alternativas VD Kent Söderström kommenterar:

”Vi ser fram emot att välkomna Edsbyns Elverk till Alternativa Listan och som ytterligare stärker sektorn med energiföretag som Alternativa erbjuder handel i. Vi välkomnar samtidigt alla befintliga aktieägare till en möjlighet att omsätta sina aktier i en anpassad handel som främjar likviditet och en stabil prissättning.

AB Edsbyns elverks finansiella information har erhållit bedömningen VG. Finansiell information från bolaget finns på www.edsbynselverk.se. För mer information om handeln samt kundregistrering se Alternativas hemsida: www.alternativa.se, eller skicka frågor via e-post: info@alternativa.se.

För kontakt:

Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB (publ)

Kent Söderström, VD

Tel:  08-673 17 90