Alternativa hälsar Älvsborgsvind AB välkommen

Alternativa inleder handel med aktien i Älvsborgsvind AB (publ) den 19 maj 2010

Älvsborgsvind AB är ett bolag som utvinner miljöcertifierad elenergi från egna vindkraftverk. Bolaget har för närvarande fyra helägda och ett delägt verk, placerade i Västra Götaland och på Gotland, med en sammanlagd effekt på 2600 MW. Den producerade elen med tillhörande certifikat säljs till elhandelsbolag i Sverige. Bolaget startade 1994, med säte i Alingsås. Det ägs idag av c:a 400 aktieägare. Bolaget har i april 2010 genomfört en nyemission, som blev övertecknad. När dessa aktier bokförts, finns det 569737 aktier i bolaget. Alternativas VD Markus Muth kommenterar: ”Älvsborgsvind AB är ett spännande vindkraftsbolag som vi har följt länge. Med Älvsborgsvind har vi nu efter Eolus Vind AB, som gick från Alternativa till First North förra året, ytterligare ett framgångsrikt vindkraftsbolag på vår lista.” Älvsborgsvinds VD Bertil Borglund kommenterar: ”Efter 15 år som privat aktiebolag, har vi nu blivit publikt bolag. Därmed kan vi öppna oss mot hela aktiemarknaden. Det ger oss fler aktieägare och därmed en bredare finansieringsbas, vilket är till fördel i kommande emissioner. I och med en anslutning till Alternativas handelslista förbättras likviditeten i våra aktier väsentligt.” Älvsborgsvind AB:s finansiella information har erhållit bedömningen Godkänd (G). Finansiell information från bolaget finns på www.alvsborgsvind.se under rubriken ”Ekonomi”. För mer information om handeln samt kundregistrering se Alternativas hemsida: www.alternativa.se, eller skicka frågor via e-post: info@alternativa.se.