AlvestaGlass fulltecknat på 3 veckor – tar in 17 miljoner i investeringskapital via Pepins

Equity crowdfunding växer med imponerande hastighet utomlands, men har ännu inte slagit igenom på bred front i Sverige. Det har Pepins nu ändrat på och dessutom tagit fenomenet till nästa nivå. I sin första investeringskampanj sedan sajten gick live tog den nya digitala plattformen in drygt 17 miljoner i kapital för AlvestaGlass räkning. Erbjudandet blev fulltecknat i förtid och stängde redan efter 3 veckor.

Målet var att få in en bred delägarbas och minst 10 miljoner kronor i investeringskapital åt den småländska glassrebellen AlvestaGlass. Kampanjen överträffade alla förväntningar och blev en stor succé. På drygt 3 veckor har AlvestaGlass fått 900 investeringar som tillsammans uppgått till mer än 17 miljoner kronor. Erbjudandet tecknades så snabbt att kampanjen stängde 4 veckor tidigare än planerat.

Snittinvesteringen var 18 994 kr, medianen 5 000 kr, minsta investeringen blev 500 kr och den största
3 miljoner kr.

– Succén med AlvestaGlass bevisar min tes att Sverige har helt unika förutsättningar för att demokratisera finansbranschen, kommenterar Pepins koncernchef och grundare, Anders Sjunnesson, kampanjen. Vi har redan ett brett aktiesparande, ledande digital infrastruktur och dessutom välutvecklade system för transparens och rättssäkerhet. Rent konkret har vi nu, tillsammans med AlvestaGlass, bevisat att alla som vill kan bli delägare i onoterade företag på samma villkor som professionella riskkapitalbolag. Det ger oss i Sverige möjlighet att bli bäst i världen på equity crowdfunding.

För oss var det viktigt att få in så många nya aktieägare som möjligt, och det har vi ju verkligen lyckats med, säger Richard Hertvig, grundare och VD för AlvestaGlass. Vi tror att vi med hjälp av våra nya delägare kommer att kunna växa ännu snabbare än vad som varit möjligt annars. Ju fler ambassadörer vi har för våra produkter över hela Sverige, desto snabbare kan vi expandera.

Det här är Pepins:
Pepins är equity crowdfunding på ett professionellt sätt. Här får alla som vill chansen att upptäcka och bli delägare i bolag de tror på. Tillsammans hjälper vi företag att växa, skapa fler jobb och göra skillnad. Pepins Group står under Finansinspektionens tillsyn.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Sjunnesson, Koncernchef och grundare Pepins, tel: 0709 - 55 50 25, anders@pepins.com

Det här är AlvestaGlass:
AlvestaGlass är fjärde största glassleverantör i Sverige. Ambitionen är att vinna marknadsandelar och bli ett av de största glassföretagen i Norden. AlvestaGlass samarbetar med starka aktörer som Häagen-Dazs och levererar över hela Sverige.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Richard Hertvig, VD och grundare av Alvestaglass, tel: 070 - 886 94 44, richard@alvestaglass.se