Delårsrapport januari – juni 2010

Kraftig omsättningsökning samt omprofilering av Alternativa genomförd

Januari – juni 2010

• Kraftig omsättningsökning, nettointäkterna uppgick till 3.292 (828) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 27 (-945) TSEK
  • Likvida medel uppgick den 30 juni till 3.378 TSEK
  • Aktiehandeln omsatte 55 (28) MSEK
  • Antal registrerade investerare i nätverket ökade med ca 500 till totalt 4.650 st.
  • 34 företag upptagna för aktiehandel vid periodens utgång
  • Framgångsrik nyemission i Dala Energi. Bolaget tillfördes närmare 65 MSEK
  • Omprofilering av Alternativa genomförd med ny logotype, hemsida mm
  • Alternativas index AltX var den 30 juni 2010 ca. 15% högre än vid årsskiftet 09/10

Vd-kommentar

Verksamheten

Efter en svag period under den så kallade finanskrisen har verksamheten under 2010 fått ett kraftigt lyft. De satsningar som gjordes med hjälp av nyemissionen 2009 har gett resultat inom såväl mäkleri som företagsrådgivning. Med utökad personal, ny profil och ny hemsida har kännedomen om Alternativa ökat vilket bidragit till nya uppdrag.

Handeln på Alternativa aktiemarknaden ökade till cirka 55 MSEK jämfört med 28 MSEK samma period 2009. Huvudskälet är att mäklerifunktionen utvecklats och fler större affärer därmed förmedlats vid sidan om den ordinarie månadshandeln. Under året har hittills sex nya företag upptagits till aktiehandel och ett har avförts. Antalet registrerade investerare fortsätter att öka. Cirka 500 nya kunder har tillkommit under året och totalt finns nu 4.650 st.

Verksamheten inom företagsrådgivning har kommit igång bra. Under perioden har nyemissioner arrangerats i två företag, Dala Energi och GolfBookings. I båda fallen var uppdragen heltäckande d.v.s. såväl prospekt/memorandum som emissioner genomfördes i Alternativas regi. Dala Energi genomförde en övertecknad företrädesemission där bolaget tillfördes närmare 65 MSEK.

Alternativa har träffat avtal om ett nytt kapitalanskaffningsuppdrag för hösten 2010 och förhandlingar pågår om ytterligare uppdrag.

Ekonomisk utveckling

Nettointäkterna för perioden januari – juni uppgick till 3.292 TSEK jämfört med 828 TSEK motsvarande period föregående år. ”Övriga intäkter”, som avser tjänster inom företagsrådgivning, emissioner och så kallade servicepaket, ökade kraftigt. Intäkterna blev 2.373 TSEK jämfört med 302 TSEK i fjol.

Samtidigt ökade även kostnaderna, dock i betydligt mindre omfattning än intäkterna. De högre kostnaderna beror främst på ökade personal- och konsultkostnader. Bland annat har externa resurser anlitats för uppgifter som tidigare hanterats internt, t ex inom compliance och risk. De administrativa skyldigheterna mot myndigheter som följer av finansiell verksamhet har ökat kraftigt och tar stora resurser i anspråk för små företag. Vidare har extern expertis hyrts in i samband med prospektskrivning och emissioner. Satsningen på ny profil och hemsida har också medfört investeringar och ökade kostnader. En stor del av dessa investeringar har aktiverats innebärande att avskrivningarna ökat.

Periodens resultat efter finansiella poster uppgick till 27 (-945) TSEK. Likvida medel uppgick per den 30 juni till 3.378 TSEK.

Alternativa France

Alternativa äger 11,2% av Alternativa France, en MTF (Multilateral Trading Facility) baserad i Paris och med liknande verksamhet som Alternativa Sverige. Bolaget befinner sig i en utvecklingsfas och drivs fortfarande med underskott. Förlusterna har dock minskat och ledningen ser positivt på framtiden. Under andra kvartalet genomfördes en mindre nyemission till kursen 16 euro per aktie (tidigare emissionskurs 21 euro) vilket inneburit att värdet på Alternativas aktiepost i balansräkningen minskat till 2.491 TSEK, en nedgång jämfört med Q1-rapporten om cirka 30%. I denna nedgång har hänsyn även tagits till det lägre värdet på Euron.  Alternativa tecknade inte sin andel i emissionen vilket innebar att ägarandelen minskade från den tidigare nivån 12,3% till 11,2%.

För värderingen av posten i Alternativa France tillämpas redovisningsprinciper fastställda av EVCA – European Venture Capital Association.

Övrigt

Alternativas index AltX har under första halvåret 2010 gått upp med cirka 15%. Sedan starten av indexberäkningen hösten 2004 har index gått upp med ca 200%.

Delårsrapport för perioden januari - september 2010 publiceras under november 2010.

Markus Muth

Verkställande direktör, Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB (publ)

Hela delårsrapporten januari – juni 2010 finns också på Alternativas webbsida www.alternativa.se under rapporter.

Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB (publ)

Markus Muth, VD

Tel:  08-673 17 90

e-post: markus@alternativa.se

Om Alternativa:

Alternativa står sedan 2003 under Finansinspektionens tillsyn och erbjuder handel i onoterade bolag samt finansiell företagsrådgivning vid kapitalanskaffningar med mera. För närvarande handlas ett 30-tal bolag på marknadsplatsen och Alternativas investerarnätverk består av mer än 4650 privata och institutionella placerare.  Alternativa är även etablerade i Frankrike.

För mer information se gärna www.alternativa.se.

Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB (publ)
Grevgatan 39
SE - 114 53 Stockholm