• Pepins Group AB/

Pepins i unik IPO med dataspelsföretaget Paradox – planerad listning på Nasdaq First North Premier kombineras med aktiebaserad crowdfunding via Pepins

Genom Pepins plattform för investment crowdfunding kan alla teckna aktier i Paradox enligt ”först till kvarn” principen med omedelbar besked om tilldelning. Betalningar genomförs direkt via kort eller banköverföring. Första teckningsdag är planerad till den 3:e maj då det finns möjlighet att teckna Paradox-aktier på pepins.com. Totalt förväntas aktier för över 100 miljoner kronor att erbjudas via Pepins.

När Paradox Interactive avser att listas på Nasdaq First North Premier väljer Bolaget ett annorlunda sätt genom att först och främst rikta sig till fans, anställda och andra investerare med långsiktigt intresse för Bolaget – "IPO the Paradox Way". Under 2015 var Paradox omsättning 604 miljoner kr och resultatet före skatt 242 miljoner kronor.

– Såvitt jag känner till är det här första gången i världen som en crowdfundingplattform medverkar i en IPO av den här digniteten, kommenterar Anders Sjunnesson, Pepins koncernchef och grundare.

Pepins vision är att skapa en folkrörelse för delägande i entreprenörsdrivna bolag. Kraften hos många delägare kommer i sin tur hjälpa företagen att växa och utvecklas ännu snabbare. Detta är i linje med Paradox värderingar och ambitioner. En listning förväntas ge ökad kännedom om Paradox, dess verksamhet och varumärket bland såväl befintliga som potentiella spelare och fans, partners, spelutvecklare och andra intressenter.

Vi har sökt ett nytt sätt att genomföra listningen då vi vill att så många som möjligt ska få en chans att vara med om vår framtida resa. Därför har vi valt att göra det här med Pepins och med Avanza som huvudrådgivare säger Fredrik Wester, CEO Paradox. Pepins kan via sin crowdfunding tjänst erbjuda en lösning för stor ägarspridning samt ett modernt tillvägagångssätt med “först till kvarn” och med omedelbart besked om tilldelning.

Min förhoppning är att detta banar väg för en mer rättvis och transparent tilldelningsprocess i samband med börsintroduktioner, uppger Anders Sjunnesson. Den metod som vi nu använder oss av tillsammans med Paradox och Avanza kan komma att sätta en ny standard för hur aktierna kan fördelas och riktas i samband med en börsintroduktion.

Vid valet av rådgivare för “IPO the Paradox way” föll valet på Avanza och Pepins då Paradox har samma värderingar; kundnyttan först, delägarkraft och viljan att utmana traditionella strukturer. Paradox företagsledning tror även på Pepins möjligheter framgent varför man per den 22:a April 2016 förvärvat totalt 11,7% av aktierna i Pepins Group och avser kvarstå som långsiktiga ägare. Flera av Paradox aktieägare är sedan tidigare delägare i Pepins.

Det här är Pepins:

Pepins är investment crowdfunding på ett professionellt sätt. Här får alla som vill chansen att upptäcka och bli delägare i bolag de tror på. Tillsammans hjälper vi företag att växa, skapa fler jobb och göra skillnad. Pepins Group står under Finansinspektionens tillsyn.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Sjunnesson, Koncernchef och grundare Pepins, anders@pepins.com
Oscar Watz, Marknadschef Pepins, oscar@pepins.com, +46-(0)73-687 63 00
www.pepins.com

Om Paradox

För ytterligare information vänligen kontakta:
Fredrik Wester, CEO of Paradox Interactive
Andras Vajlok, CFO Paradox Interactive