Rederi AB Gotland börjar handlas på Alternativa!

Alternativa aktiemarknaden har beslutat inleda handel med aktien i Rederi AB Gotland (publ). Bolaget har cirka 2 300 aktieägare och handeln inleds den 2 december 2009.

Rederi AB Gotlands affärsidé är att investera i fartyg inom färje-, ro-ro- och produkttankområdena. I detta ingår att aktivt delta i utvecklandet av nya fartyg. Verksamheten omfattar ägande och förvaltning av färjor, ro-ro- och produkttankfartyg samt operativ fartygsdrift genom dotterbolaget Destination Gotland AB. Rederi AB Gotland driver sedan 1998, via dotterbolaget Destination Gotland AB, trafiken mellan Gotland och fastlandet enligt avtal med svenska staten. Resultatet efter finansnetto uppgick 2008 till 409 Mkr och omsättningen till 1831 Mkr. Alternativas VD Markus Muth kommenterar: - ”Rederi AB Gotland är ett bolag med många aktieägare som nu får nya möjligheter till handel. Samtidigt får våra kunder en ny exponering mot rederibranschen, något som Alternativas kunder har efterfrågat länge. Vi ser fram mot att börja handla i Rederi AB Gotland.” Rederi AB Gotlands finansiella information har erhållit bedömningen Väl Godkänd (VG). Finansiell information från bolaget finns på www.gotlandsbolaget.se under rubriken ”Ekonomi”. För mer information om handeln samt kundregistrering se Alternativa aktiemarknadens hemsida: www.alternativa.se, eller skicka frågor via e-post: info@alternativa.se