Slitevind har inför listningen på Alternativa tillförts drygt 33 mkr i nyemissioner

Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB har agerat rådgivare åt Slitevind AB (publ) i totalt tre nyemissioner under perioden maj-juli 2015 om sammanlagt 33 mkr.

I maj 2015 genomfördes en företrädesemission om totalt 11,5 mkr till kursen 35 kr per aktie som övertecknades med 137 %. För att tillgodose intresset från främst en större investerare, 9119 Enterprise AB, beslutades på årsstämman den 29 juni att rikta en emission om 12 mkr till 9119 Enterprise AB. På årsstämman beslutades även om en företrädesemission om 10,2 mkr till kursen 40 kr per aktie. Emissionen som genomfördes under juli månad övertecknades med 44%.

Slitevind grundades 1992 på Gotland som ett av Sveriges första privata vindkraftsbolag. Idag har bolaget ca 75 GWh produktion i Sverige med parker på Gotland, Öland och i Skåne, samt ca 10 GWh i produktion i Finland. Bolaget har idag ca 270 ägare och handel på Alternativa Listan kommer att inledas den 19 augusti.

VD Kent Söderström kommenterar:

”Alternativa är starka inom energisektorn och med Slitevind listas ännu ett spännande och framstående vindkraftsbolag.”

VD Jonas Dahlström kommenterar:

”Bolaget har nu på kort tid tillsammans med Alternativa aktiemarknaden framgångsrikt genomfört tre emissioner som totalt inbringat 33,5 Mkr. Efter dessa lyckosamma kapitalanskaffningar kan vi nu fokusera på det arbete och de investeringar som måste till för att uppnå långsiktig lönsamhet och tillväxt.”

För ytterligare information kontakta;

Jonas Dahlström, VD, Slitevind, Tel: +46 (0) 702-28 44 04 E-mail: jonas@slitevind.se

Kent Söderström, VD Alternativa, Tel. +46 (0) 73 330 72 80 E-mail: kent @alternativa.se

Alternativa står sedan 2003 under Finansinspektionens tillsyn och erbjuder handel i onoterade bolag och finansiell företagsrådgivning. För närvarande handlas ett 35-tal bolag på marknadsplatsen samtidigt som Alternativas investerarnätverk består av drygt 7000 privata och institutionella placerare. Alternativa är även etablerade i Frankrike. För mer information se gärna www.alternativa.se