• Pepins/

FarmPharma AB vill lösa rådande antibiotikakris - tar in crowdfunding-finansiering

Antibiotikaresistens är ett problem som tar mer än 700 000 liv årligen och som bara växer. Ett avgörande sätt att bromsa resistensen är att sluta mata nötkreatur med antibiotika. FarmPharma AB har den enda produkten på marknaden som ger prevention och behandling av infektioner utan antibiotika. Nu tar företaget in crowdfunding via FundedByMe.

— Fortsatt spridning av antibiotikaresistenta bakterier är ett känt hot mot folkhälsan och vi är glada över att utveckla en produkt som kommer möjliggöra en drastisk minskning av antibiotikaanvändandet. Något som därav kan minska det aktuella hotet, säger Igor Lokot, VD för FarmPharma.

FarmPharma AB, som är ett helägt dotterbolag till Double Bond Pharmaceutical, startar idag en crowdfunding-kampanj för att finansiera vidare utveckling. Företaget kommer att verka inom utveckling och distribution av veterinärmedicinska produkter, men den första produkten är för prevention och behandling av bakterie- och virusinfektioner hos nötkreatur.

Utöver en minskad antiobiotikaanvändning kommer produkten också att bidra till hållbar utveckling och förväntas ha en stor marknadspotential, säger Igor Lokot.

Produkten är identisk med interferon, nötkreaturens egna försvar, och den ger ett naturligt sätt att öka djurens immunförsvar utan antibiotika. Den är också mer ekonomisk än alternativet men produkten är främst skapad för att bromsa rådande kris.

Kampanjen lanseras publikt klockan 8.30 idag, den 20 juni hos FundedByMe. Målsättningen är att plocka in maximalt 5 mSEK kronor i investerade medel.

För mer information besök: www.fundedbyme.com/farmpharma eller maila igor@doublebp.com

FarmPharma AB är ett helägt dotterbolag till Double Bond Pharmaceutical. Företaget  verkar inom utveckling och distribution av veterinärmedicinska produkter, men deras första produkt är för prevention och behandling av bakterie- och virusinfektioner hos nötkreatur utan användning av antibiotika.

Presskontakt:
Igor Lokot, VD för FarmPharma
igor@doublebp.com

FundedByMe är en av få ”full-service crowdfunding plattformar” som erbjuder finansieringsstöd genom equity crowdfunding. Sedan start har bolaget hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 olika länder och totalt samlat in över SEK 500 miljoner. Bolaget har mer än 110,000 registrerade investerar medlemmar från närmare 200 länder. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore. För mer information vänligen besök hemsidan: www.fundedbyme.com

Citat

Fortsatt spridning av antibiotikaresistenta bakterier är ett känt hot mot folkhälsan och vi är glada över att utveckla en produkt som kommer möjliggöra en drastisk minskning av antibiotikaanvändandet. Något som därav kan minska det aktuella hotet.
Igor Lokot, VD för FarmPharma