FundedByMe presenterar statistik för 2019 för crowdfundingverksamheten

FundedByMe presenterar nedan statistik för crowdfundingverksamheten. Bokslutskommuniké för 2019, för hela koncernen presenteras senast 28 februari 2020.

Trots ett turbulent 2019, har crowdfundingverksamheten utvecklats mycket väl och mognar ytterligare. Nästan fem gånger fler bolag har använt FundedByMe för crowdfunding än den närmaste svenska branschkollegan. Antalet medlemmar ökar stadigt och snittinvesteringen har ökat. De nya EU-reglerna förväntas stärka crowdfundingindustrin inom EU ytterligare framöver.

Av de ansökningar som inkom under året godkändes enbart 17% efter bolagets granskningsprocesser. Rekord slogs av bolaget John Hatter som nådde över 300% av sitt minimimål. Av de bolag som lyckades med sin kapitalanskaffning kom 24 från Sverige och resterande från FundedByMe:s Joint Ventures utomlands. Tech, mode, media och retail var toppkategorierna under året.

Kampanjstatistik

• 18,2% av investerarna som visade intresse för en kampanj innan den gick live publikt, investerade sedan inom 24 timmar efter kampanjens lansering
  • Medelrundan var på MSEK 2,5 där Fans Of X-shore genomförde den största crowdfundingen med över MSEK 16
  • Medelantalet investerare per crowdfundingrunda var 101 st

Trafikstatistik

• Mer än 500 000 unika besökare besökte FundedByMe.com, med över 1,7 miljoner sidvisningar. 35% av besökarna var kvinnor och 65% var män i åldrarna 25–34 (31%), 35-44 (24%), 45-54 (18%).
  • 41% av trafiken kom från Sverige
  • Kampanjerna med mest trafik var: Fans of X-shore, Smile, Monthly Cup

Investerarstatistik

• Medelinvesteringen ökade till SEK 38,508
  • Medianinvesteringen: SEK 3,935
  • Minsta investeringen: SEK 250
  • Största investeringen online - SEK 1,499,998
  • Största investeringen genom kredit/konto kort SEK 400,000
  • Största investeringen offsite - SEK 5,000,000
  • Medlemsbasen av registrerade investerare ökade med 11,6% (enbart FundedByMe.com)

Se hela infografiken som bifogad PDF.

För ytterligare information vänligen kontakta:
FundedByMe Crowdfunding Sweden AB
Daniel Daboczy, Verkställande Direktör
Mobil: +46 (0) 73 6269985
E-post: daniel@fundedbyme.com

Om FundedByMe
FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. I nuvarande stund erbjuder bolaget en plattform för finansieringsstöd genom equity crowdfunding för diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting (kommunikationsbyrå inom finansiell kommunikation), samt majoritetsägande i Feminvest och även samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE. Gruppen når tillsammans över 269,000 registrerade globala investerarmedlemmar. Bolagets aktier kan exempelvis handlas på Avanza (FBM MTF B) eller Nordnet (FBM MTF B).