Pepins presenterar halvårsrapport för perioden 2022-01-01 - 2022-06-30

Sammanfattning av första halvåret 2022 jämfört med första halvåret 2021

• Totala intäkter uppgick till 5,4 (6,1) MSEK vilket är en minskning med ca 11% jämfört med samma period föregående år. Intäkterna från emissionsverksamheten inleddes svagt för att sedan accelerera i slutet av perioden. Intäkterna har påverkats negativt till följd av uteblivet besked från FI gällande möjligheten att erbjuda likviditet i bolagen på plattformen.

• Rörelsens kostnader ökade från 9,5 till 18,0 MSEK, ökningen är i sin helhet hänförlig till förvärvet av Pepins som skedde i slutet av 2021 och därmed inte ingår i jämförelsetalen. Perioden har påverkats av en del integrationskostnader men har också realiserat en del synergier som förväntas ge effekt andra halvåret.

• Rörelseresultatet uppgick till -14,4 MSEK (-5,2).

VD har ordet

Första halvåret 2022 var minst sagt finansiellt utmanande. De låga intäkterna beror till stor del på den pausade handeln som påverkar både våra courtageintäkter och vår förmåga att anskaffa kapital till emissioner. Marknaden har dessutom varit minst sagt volatil med en skakig börs, hög inflation och högre räntor och det har självklart påverkat oss. Under perioden uppgick intäkterna till 5,4 Mkr jämfört med 6,1 Mkr under motsvarande period förra året.

Trots detta genomförde vi flera framgångsrika emissioner på kort tid. Vi fick möjlighet att hjälpa Hammars Bryggeri, Vembla, Bookman, Tech Buddy, Payer och Bärta med sina kapitalanskaffningar. Just nu arbetar vi för fullt med ytterligare ett flertal bolag som strax är på väg upp på plattformen.

Pepins och FundedByMe gick samman i december 2021 och under 2022 har vi integrerat våra affärsmodeller och gått från två team till ett. Vi haft en del kostnader hänförliga till samgåendet men vi har också realiserat synergier genom att till exempel slå samman två IT-avdelningar och vi har reducerat antalet anställda från 18 till 15. Det arbetet har medfört att våra löpande kostnader har minskat, även om det ännu inte har slagit igenom på första halvårets kostnadsmassa.

Som alla andra blev vi chockade och förtvivlade när Ryssland invaderade Ukraina. Det mänskliga lidandet är obeskrivbart och våra tankar går framför allt till vårt utvecklingsteam som finns i Ukraina. Trots kriget har de levererat mer än någonsin och som ett resultat har vi kunnat integrera plattformarna från Pepins och FundedByMe. För oss är det viktigt att hålla fast vid vårt utvecklingsteam och på så sätt bidrar vi till att stödja Ukrainas kamp för frihet och demokrati.

Ett mycket viktigt arbete som vi genomför är att förstärka relationen till vårt nätverk av investerare, det handlar om totalt 50 000 personer som har investerat via vår plattform. Det handlar i första hand om att öka mängden attraktiva investeringsmöjligheter på vår plattform. Vi ska inte bara tillhandahålla emissioner och erbjuda likviditet i onoterade bolag, utan även bredda vårt investeringserbjudande med fler typer av intressanta investeringsobjekt. Därmed blir vi en mer relevant plattform som våra investerare får anledning att besöka oftare.

Under det här halvåret har vi för första gången i Pepins historia inte kunnat erbjuda en andrahandsmarknad där Pepins kunder kan köpa eller sälja innehav i bolag på vår plattform. För att kunna fortsätta erbjuda likviditet i bolagen har vi ansökt om tillstånd för handel för egen räkning där investerare ska kunna köpa och sälja aktier med Pepins som motpart hos Finansinspektionen. Vi förväntar oss att vi snart åter ska kunna öppna upp möjligheten att köpa och sälja aktier i bolag på plattformen.

Under första halvåret 2022 har vi genomfört tre nyckelrekryteringar: Head of Corporate Finance, Chief Product Officer och Head of Legal. Nya team Pepins består nu av en bra blandning av både gamla och nya medarbetare. Teamet är hungrigt och brinner för att bidra till att investerare får möjlighet att göra bra affärer och att bolag med fantastiska idéer ska kunna växa.

Anders Danielsson

VD Pepins Group AB

Anders Danielsson
anders.danielsson@pepins.com

Fintechbolaget Pepins är verksamt inom investeringar och kapitalanskaffningar och står under Finansinspektionens tillsyn. Med sin digitala plattform hjälper Pepins företag med finansiering, nya ägare och ägarservice från tidig tillväxtfas och hela vägen till börsen. Pepins erbjuder sitt nätverk på drygt 200 000 registrerade medlemmar i Sverige och globalt attraktiva investeringsmöjligheter i bolag som står inför en tillväxtresa. Pepins är noterat på NGM PepMarket.