Vad är framtidens finansiella system? Nyckelordet är engagemang

Det är dags att investera i engagemang. Handlar det om politik eller företagande? Både och. Crowdfunding – gräsrotsfinansiering – är en nyckel till framtiden.

För jämnt tio år sedan gick Lehman Brothers till botten och drog det finansiella systemet med sig. Fast det drunknade givetvis inte utan poppade upp till ytan igen iklädd en flytväst uppblåst med andedräkten från alla oss andra.

Det som drunknade däremot var vårt förtroende för det politiska systemet, som i finanskraschens spår lämnade vanligt folk på efterkälken. Vi räddade kollektivt Gammelfinansen och som belöning fick vi Donald Trump och Brexit.

Vi förstår fullt ut de väljare som är upprörda. Vad är en människa egentligen värd i ett globalt finansiellt spel?

Det är därför dags att vrida vårt finansiella system i en riktning som bygger jobb, tillväxt och demokrati. Nyckelordet är engagemang. Här går framtidens politik och framtidens företagande hand i hand.

Engagemang, ja. I Sverige är idag bara 5% av medborgarna medlemmar i ett parti och endast 2% är aktiva, enligt Statistiska Centralbyrån (SCB). Det motsvarar 160.000 personer och är en fraktion av vad det en gång var. De politiska partierna har gjort ett engagemangsmässigt svanhopp ner i en tom betongpool. Var är människorna nu? Vi återkommer till det.

Samtidigt har den vanliga människans koppling till näringslivet försvunnit via en alltmer globaliserad och distanserad finansvärld befolkad av stora företag och stora banker. Var de finns vet vi inte. Inte heller var de betalar skatt eller vart de planerar att flytta härnäst.

Fyra av fem nya jobb skapas dock av små och medelstora företag. Att investera i dem är Sveriges framtid. Varje nytt jobb ger ringar på vattnet: inkomster, fler jobb, trygghet. Det är i de små och medelstora företagen som jobb och tillväxt finns. Det vi ska leva av som pensionärer.

Men som alla små och medelstora företag kan vittna om så är det i princip omöjligt att få tag de resurser som får dem att växa. De resurserna är pengar, men också nätverk, insikter och allt annat som engagerade människor sitter på. När människor sitter nära verksamheter är de engagerade. När allt vi vill ha av människor är deras pengar (eller deras röst) ja då försvinner engagemanget.

Svenska hushåll äger idag fonder för cirka 3.000 miljarder kronor (inräknat pensioner och försäkringar). Allt detta förvaltat av Gammelfinansen som får cirka 1% per år för jobbet med fonderna, vilket motsvarar 30 miljarder kronor. Engagemanget från fonddelägarna utöver att kolla saldot är icke-existerande.

Men vad är det alla våra pengar går till? Aktier i storföretag världen över. För 25 år sedan var andelen fondsparande i Sverigefonder 86%. Idag är den siffran nere på 27%. Inget fel att jaga avkastning utomlands i form av aktier i allehanda noterade storbolag, men några investeringar i vår framtid i form av nya maskiner, produktutveckling, varulager eller anställda blir det inte. Engagemanget stannar vid ett passivt konto någonstans, samtidigt som bubblorna blåses upp på världens börser.

När all den avkastning vi skapar i den reala ekonomin per automatik skjuts upp i det finansiella molnet missar vi helt enkelt enorma möjligheter till jobb och tillväxt. När allt reduceras till en krona (eller en röst) så tappar vi helt enkelt engagemang och därmed ännu fler möjligheter.

Det är det engagemanget vi vill föra tillbaka in i ekvationen, för mer tillväxt, jobbskapande och ett bättre utnyttjande av alla de mänskliga resurser som faktiskt byggt detta fantastiska land och som fortsätter att bygga det med varje ny, engagerad medborgare som får förutsättningar att växa. Vi som jobbar med crowdfunding – gräsrotsfinansiering – ser effekterna av detta varje dag. Folk engagerar sig långt utöver att bara sätta pengar i olika projekt; de öppnar dörrar, köper varor och tjänster, nätverkar, marknadsför, säljer…

Och det är en folkrörelse. FundedByMe har idag 250.000 medlemmar och är således bättre förankrade än det samlade svenska politiska systemet. Vi är stolta över det vi gör. Men det räcker inte på långa vägar. Vår ambition är att rita om vårt finansiella system och göra det mer demokratiskt. Gammelfinansen, med sin guldkantade förläning att förvalta våra gemensamma resurser, förtjänar nämligen en total omstrukturering och det är politiken som måste göra jobbet. Vi kan bara peka på vad som fungerar – engagemang.

Ett mer direkt engagemang i näringslivet kan faktiskt också ses som en form av lokal demokrati, mer direkt till sin karaktär, nära beslutsfattarna, där man får vara med och bli lyssnad på. Kan ett sådant engagemang spilla över på politiken? Vi vet inte än, men tror och hoppas det.

Den av er som så småningom bildar regering har därför ett ansvar att bygga om det finansiella systemet för att kanalisera mer resurser till investeringar i jobb och tillväxt genom ökat engagemang. Vi föreslår för enkelhetens skull att rejält avdrag för vad vi kallar engagemangsinvesteringar i små och medelstora företag, där man inte enbart investerar pengar, utan på ett eller annat sätt är engagerad. Hur detta ska ske i praktiken blir en av de viktigaste diskussionerna vi kan ha framöver, för jobb, tillväxt och stabilitet, men också för demokratin.

FundedByMe är Nordens största crowdfunding plattform för equity crowdfunding. FundedByMe grundades med målsättningen att skapa framgångsrika företag med passionerade människor och har idag hjälpt över 470 bolag från 25 olika länder, samt samlat in över SEK 550 miljoner. Med över 250,000 globala registrerade investeringsmedlemmar från närmare 200 länder arbetar de obevekligt mot att bli en drivande kraft för smart finansiering i Sverige, Norden och världen över. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore. För mer information om deras investeringsmöjligheter besök fundedbyme.se
Tillsammans bygger vi framtidens bolag!