Populära Peppy Pals blir nytt Viaplay Original för barn

Peppy Pals är prisbelönta appar och böcker som genom lek och humor lär barn om emotionell intelligens (EQ), såsom empati, känslor och vänskap. Nu blir Peppy Pals en serie och nästa Viaplay Original med premiär i september, Norden över.

Succè app-spelen Peppy Pals har laddats ner i över 150 länder och handlar om de fem könsneutrala djuren Gabby - den blyga kaninen, Sammy - den lojala men klumpiga hästen, Reggy - den äventyrslystna hunden, Izzy - den kloka ugglan och Kelly - den fåfänga katten. Precis som i verkliga livet, har djurvännerna olika personligheter som barn kan identifiera sig med.

I totalt 16 korta avsnitt ger sig djuren ut på äventyr och hamnar i situationer där de står inför olika utmaningar som att lösa konflikter, hantera stress, rädsla och utanförskap.

Genom att använda konkreta exempel från verkliga livet är Peppy Pals en bra utgångspunkt för samtal om EQ och sociala färdigheter - social och emotionell intelligens - där både barn och vuxna kan känna igen sig.

Viaplay expanderar Original-portföljen ytterligare med Peppy Pals som blir den andra serien för barn, efter förra årets succé, julkalendern - Det stora experimentet med Benjamin “Beppe” Singer.

- Viaplay har på mindre än ett år lanserat och producerat ett tiotal originalproduktioner. Peppy Pals var en given titel att utöka barnutbudet med, då den precis som Det stora experimentet utbildar barn inom olika områden samtidigt som den är underhållande, något vi valt att satsa på när det gäller underhållning för de mindre, säger Ira Gladnikoff, chef för Viaplay.

Peppy Pals är ett svenskt företag med en vision att stärka barns EQ för att förebygga mobbning och utanförskap. Forskning visar att barn som aktivt övar på EQ i tidig ålder får starkare självkänsla, skapar mer hälsosamma relationer och presterar dessutom bättre i akademiska ämnen. Peppy Pals har även utsetts som Change Leader av Reach for Change för sitt arbete att förbättra livet för barn.

- Barn utsätts dagligen för skärmar och en mängd innehåll och det finns därför ett stort ansvar hos innehålls-skaparna. Våra könsneutrala karaktärer bidrar med nya förebilder för barn, istället för stereotypa prinsessor och superhjältar. Genom att avsluta varje avsnitt med en EQ-fråga vill vi dessutom utmana passivt innehåll i TV och inspirera vuxna och barn till viktiga samtal utanför skärmen. Vi är otroligt stolta över att Viaplay tar ett aktivt ansvar i detta, och erbjuder familjer ett mer meningsfullt innehåll som kombinerar lekfullhet med lärande, säger Rosie Linder, VD och grundare Peppy Pals.

Peppy Pals är ett Viaplay Original för de yngre med premiär i september, exklusivt på Viaplay i samtliga nordiska länder.

Om Peppy Pals:

Peppy Pals är ett spel- och utbildningsföretag som genom lek och humor lär barn och vuxna om social och emotionell intelligens. Det prisbelönta företaget grundades 2013 i Sverige av Rosie Linder. Med två döttrar som växt upp i en digital era, hade Rosie en dröm att skapa högkvalitativa och lekfulla spel som var både underhållande och utbildande. Konceptet har tagits fram i samarbete med psykologer och forskare. Genom att skapa en framtida generation med högre EQ, är Peppy Pals vision är att förebygga mobbning och utanförskap och således stärka barns mentala hälsa.

Paulina Olsson

Co-Founder & CMO

Tel: (46) 7 39 41 02 51

E-post: paulina@peppypals.com

www.peppypals.com

Citat

Viaplay har på mindre än ett år lanserat och producerat ett tiotal originalproduktioner. Peppy Pals var en given titel att utöka barnutbudet med, då den precis som Det stora experimentet utbildar barn inom olika områden samtidigt som den är underhållande, något vi valt att satsa på när det gäller underhållning för de mindre.
Ira Gladnikoff, chef för Viaplay
Barn utsätts dagligen för skärmar och en mängd innehåll och det finns därför ett stort ansvar hos innehålls-skaparna. Våra könsneutrala karaktärer bidrar med nya förebilder för barn, istället för stereotypa prinsessor och superhjältar. Genom att avsluta varje avsnitt med en EQ-fråga vill vi dessutom utmana passivt innehåll i TV och inspirera vuxna och barn till viktiga samtal utanför skärmen. Vi är otroligt stolta över att Viaplay tar ett aktivt ansvar i detta, och erbjuder familjer ett mer meningsfullt innehåll som kombinerar lekfullhet med lärande.
Rosie Linder, VD och grundare Peppy Pals.