Svenska Peppy Pals utsett till ett av världens främsta sociala entreprenörsbolag

STOCKHOLM - 2016/10/27 - Det svenska utbildnings- och spelföretaget Peppy Pals har som enda nordiska företag rankats Top 12 av prestigefulla och globala UBS Social Innovators. Peppy Pals ligger bakom flera prisbelönta appar och böcker som lär barn 2-8 år om empati, känslor och samarbete. UBS Social Innovators rankar årligen de bästa sociala företagen från hela världen med högst potential som samtidigt levererar innovativa lösningar till samhällets mest akuta utmaningar.

Genom att använda story-telling och humor är Peppy Pals vision att skapa en framtida generation med högre Emotionell Intelligens (EQ) för att förebygga mobbning, hat och utanförskap i världen.

Forskning tyder på att högre EQ minskar risken för att bli mobbad eller att mobba andra. Dessutom stärker det ens självkänsla, ökar empatiska förmågor, förbättrar skolresultat och framgång senare i yrkeslivet.

"Vi är otroligt tacksamma för att bli uppmärksammade i denna tävling. Precis som matte och språk måste man öva på ens emotionella intelligens. Det är inget man bara föds med. Det råder heller ingen tvekan om att det finns ett akut behov av empati i världen idag. Vi hoppas att detta kan inspirera fler företag att engagera sig i sociala frågor.“  - Rosie Linder, VD och grundare, Peppy Pals

UBS Social Innovators har initierats av det internationella finansbolaget UBS och drivs med stöd från Ashoka, världens största nätverk av sociala entreprenörer. Över 1200 bolag screenades i år i en noggrann process som sedan slutade i 12 sociala entreprenörer, inklusive Peppy Pals.

“På UBS tror vi att våra kunder kan göra bra ifrån sig genom att göra gott - att sociala företag kan vara lönsamma investeringar.” - Caroline Anstey, Global Head, UBS and Society

Peppy Pals har sedan tidigare blivit utvalda att leda och förbättra barns välbefinnande genom Reach for Change, Sveriges tuffaste tävling för sociala entreprenörer initierad av Kinnevik. Tidigare i år har Peppy Pals också haft en sju månaders lång kampanj tillsammans med Max Hamburgare där de tillsammans lyfte fram vikten av ett mer empatiskt samhälle.

Fullständig information om UBS Social Innovator programmet finns på www.ubs.com/social-innovators.

——————————————————————————————————————————

OM PEPPY PALS

Det prisbelönta bolaget Peppy Pals grundades 2013 i Sverige av Rosie Linder. Med två döttrar som växt upp i en digital era, hade Rosie en dröm att skapa högkvalitativa och lekfulla spel som var både underhållande och utbildande. Konceptet bakom deras mobila spel och böcker har tagits fram i samarbete med psykologer och forskare. Peppy Pals vision är att skapa en bättre värld, förebygga mobbning och således förbättra barns välmående i hela världen. Forskning visar att EQ ska läras ut och genom att öva på dessa sociala färdigheter från tidig ålder kan barn stärka sin självkänsla, skapa hälsosamma relationer och dessutom prestera bättre i akademiska ämnen.

UBS

UBS är ett av världens största internationella finansbolag som förvaltar tillgångar för privata, institutionella och företagskunder i hela världen. www.ubs.com.

Ashoka

Ashoka är världens största nätverk av sociala entreprenörer runt om i världen, med över 3500 Ashoka Fellows i 80 länder. www.ashoka.org.

——————————————————————————————————————————

Paulina Olsson