Delårsrapport för perioden januari 2015 – mars 2015

• Rörelseresultat -2 644 (-1 004) KSEK
  • Resultat per aktie -0,33 (-4,39) SEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Formuleringspatentet godkänns i USA. Patentmyndigheten i USA meddelade i mars att bolagets formuleringspatent kommer att godkännas. Patenttiden löper till år 2032.
  • Peptonic inledde ett samarbetsprojekt med Swetox kring oxytocinets verkningsmekanismer. Resultaten kommer att tillföra nya säkerhetsdata kring Vagitocin®.
  • Bolaget genomförde en riktad nyemission på 14,4 MSEK, med en prissättning om genomsnittligt aktiepris under den föregående 3 –månadersperioden.
  • Patientrekryteringen till fas 2b -studien slutfördes under mars månad.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Anders Wiklund och Andris Kreicbergs nyvaldes i till styrelsen vid den ordinarie bolagsstämman. Samtidigt avgick Ingvar Wiberger och Christer Sjögren.
  • Johan Inborr, CEO, tecknade de 160.000 optioner som bolagsstämman beslutat att utge till honom som en del i hans incitamentsprogram.

VD har ordet

Aktivitetsnivån i Peptonic har varit fortsatt hög under perioden och mycket positivt har hänt.

Rekryteringen till den kliniska fas 2b-studien förlöpte i oförminskad takt och kunde slutföras enligt tidtabell i slutet av mars. Patienttillströmningen har varit god till alla fem kliniker som deltar i studien. Detta visar på ett stort behov av nya och säkra behandlingsalternativ för vaginal atrofi, samt att många är drabbade och besväras av symptomen.  Till dags dato har drygt hälften av det planerade antalet patienter fullföljt studien. Förutsatt att allt löper på enligt plan, så skall de första resultaten bli klara innan utgången av september månad.

Den riktade emissionen i mars blev fulltecknad och tillförde bolaget 14,4 Mkr. Intäkterna kommer i första hand att användas till planeringen och förberedelserna för nästa steg i utvecklingen av Vagitocin® d.v.s. fas 3 –studierna, vilka är i full gång. Viktiga aktiviteter är bl.a. uppskalningen av tillverkningsprocessen, genomförandet av samarbetsprojektet med Swetox, förberedelser inför rådgivande möten med läkemedelsverken i USA (FDA) och i Europa (EMA) och skapande av nya och upprätthållande av befintliga kontakter med potentiella partners.

Globalt är USA den enskilt största marknaden för vaginal atrofi. Därför är det glädjande beskedet från den amerikanska patentmyndigheten att Peptonic Medicals formuleringspatent kommer att godkännas i USA särskilt välkommet. Detta ökar både värdet och attraktiviteten hos Vagitocin® och är en förutsättning för att kunna förhandla fram ett bra licensavtal för denna marknad. I och med detta godkännande är formuleringspatentet nu godkänt i USA, Europa och Singapore. Patentet kommer att godkännas i ytterligare ett flertal länder under de kommande månaderna.

Stockholm den 8 maj 2015

Johan Inborr
CEO, PEPTONIC medical AB

BOLAGSÖVERSIKT

PEPTONIC medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget grundades 2009 och har utvecklat ett östrogenfritt alternativ, Vagitocin®, en gel för lokal behandling av vaginal atrofi, som nu är i klinisk utvecklingsfas IIb. Vagitocin® innehåller oxytocin, ett naturligt kroppseget hormon som har använts för andra medicinska ändamål sedan 1960-talet. Det faktum att oxytocin är välkänt och välstuderat möjliggör en snabbare utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier och där erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag för samma indikation.

FINANSIELL INFORMATION

Intäkter – Bolaget har i dagsläget ingen nettoomsättning.

Kostnader – Kostnader för första kvartalet uppgick till -2 644 (-1 004) KSEK.

Resultat – Bolagets resultat efter finansnetto för första kvartalet uppgick till -2 629 (-1 004) KSEK.

Finansiell ställning och likviditet – Kassa och bank uppgick per den 31 mars 2015, till 20 338 (4 521) KSEK. Under första kvartalet har 14 488 KSEK tillförts bolaget via en nyemission, den var pågående vid periodslutet.

Eget kapital – PEPTONIC medical ABs eget kapital per den 31 mars 2015 uppgick till 52 769 (29 904) KSEK, vilket ger en soliditet om 86 (94) procent.

Organisation – Under perioden uppgick genomsnittligt antal anställda till 2 (1). Vid periodens slut uppgick antalet anställda till 2 (1).

Aktie
– Totalt antal aktier per den 31 mars, 2015 var 7 971 054 stycken, efter registrering av pågående nyemission ökade antalet aktier med 1 470 906 till totalt 9 441 960. Dessa registrerades hos bolagsverket 2015-04-08.

Taggar: