Halvårsrapport

2015 KVARTAL 2 (apr-jun)

• Rörelseresultat -3 863 (-2 404) KSEK
  • Resultat per aktie -0,41 (-0,35) SEK

FÖRSTA HALVÅRET 2015 (jan-jun)

• Rörelseresultat -6 507 (-3 678) KSEK
  • Resultat per aktie -0,69 (-0,54) SEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Anders Wiklund och Andris Kreicbergs nyvaldes i till styrelsen vid den ordinarie bolagsstämman i april. Samtidigt avgick Ingvar Wiberger och Christer Sjögren.
  • Johan Inborr, CEO, tecknade de 160.000 optioner som bolagsstämman beslutat att utge till honom som en del i hans incitamentsprogram.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Sista patient genomförde sista besök under juli månad i den pågående fas IIb studien. Resultat väntas i mitten av september. Totalt har 227 patienter randomiserats in i studien.

VD har ordet

För Peptonic är den pågående kliniska studien den enskilt viktigaste aktiviteten just nu. Den sista patienten gick in i studien i slutet av mars och lämnade den i juli, vilket var helt enligt tidsplan. Totalt randomiserades 227 patienter in i studien, vilket var något färre än de 240 som var målet. Generellt har patienttillströmningen varit god under studien, vilket visar på ett stort behov av nya och säkra behandlingsalternativ för vaginal atrofi, samt att många är drabbade och besväras av symptomen. Glädjande är också att kostnaderna för studien har hållits inom den ursprungliga budgeten. Resultaten från studien beräknas bli klara under september månad.

Förberedelserna för nästa fas i utvecklingen – klinisk utvecklingsfas 3 - av Vagitocin® är i full gång. Det innebär bl.a. att säkra tillverkningen av Vagitocin® i kommersiell skala, förbereda möten med de regulatoriska myndigheterna i USA och i Europa, samt att planera för samtal och diskussioner med potentiella samarbetspartners med sikte på en utlicensiering av projektet.

I bolaget pågår även arbete med att utveckla behandlingar baserade på oxytocin för nya indikationer. Arbetet riktar in sig på att identifiera och utvärdera indikationer där bra behandlingsalternativ saknas, behovet för effektiva och säkra mediciner är stort, nya eller befintliga patent ger bra skydd och marknadspotentialen är stor. Vi hoppas kunna ge mera information kring dessa projekt under hösten.

Vi har alltså en mycket spännande höst att se fram emot. Följ med utvecklingen i nyhetsflödet från oss.

Stockholm den 17 augusti 2015

Johan Inborr
VD, Peptonic Medical AB

BOLAGSÖVERSIKT

Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget grundades 2009 och har utvecklat ett östrogenfritt alternativ, Vagitocin®, en gel för lokal behandling av vaginal atrofi, som nu är i klinisk utvecklingsfas IIb. Vagitocin® innehåller oxytocin, ett naturligt kroppseget hormon som har använts för andra medicinska ändamål sedan 1960-talet. Det faktum att oxytocin är välkänt och välstuderat möjliggör en snabbare utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier och där erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag för samma indikation.

FINANSIELL INFORMATION

Intäkter – Bolaget har i dagsläget ingen nettoomsättning.

Kostnader – Kostnader för andra kvartalet uppgick till -3 863 (-2 404) KSEK. Första halvåret uppgick kostnaderna till -6 507 (-3 678) KSEK.

Resultat – Resultat efter finansnetto för andra kvartalet uppgick till -3 863 (-2 404) KSEK. Resultat efter finansnetto för första halvåret uppgick till -6 492 (-3 678) KSEK.

Finansiell ställning och likviditet – Kassa och bank uppgick per den 30 juni 2015, till 13 558   (9 972) KSEK. Under halvåret har bolaget fått in 14 522 KSEK via en riktad nyemission.

Eget kapital – Eget kapital per den 30 juni 2015 uppgick till 48 940 (49 419) KSEK, vilket ger en soliditet om 85 (97) procent.

Organisation – Under första halvåret uppgick genomsnittligt antal anställda till 2 (1). Vid periodens slut uppgick antalet anställda till 2 (1).

Aktie – Totalt antal aktier per den 30 juni, 2015 var 9 441 960 stycken (6 824 318).

Taggar: