Peptonic Medical tecknar globalt avtal med Siemens Healthineers

Peptonic Medical (PMED:SS) meddelade idag att bolaget har tecknat ett icke-exklusivt avtal med  medicinteknikbolaget Siemens Healthineers för distribution av Peptonics portfölj av diagnostiska produkter för vaginal hälsa.

Avtalet med Siemens Healthineers är globalt och icke-exklusivt. Det handlar om Peptonics patenterade diagnostiska produkter för vaginal hälsa.

–Avtalet är attraktivt ur många aspekter. Vi kommer att få en mycket stark kraft i Siemens Healthineers som kommer att bidra till att öka medvetenheten om fördelarna med vår unika och patenterade teknologi, säger Erik Sundquist, VD för Peptonic Medical.

Avtalet med Siemens Healthineers förväntas bidra positivt till Peptonics intäkter från 2024.

Siemens Healthineers AG (noterat i Frankfurt, Tyskland: SHL) banar väg för genombrott inom sjukvården. Som ett ledande medicintekniskt företag med huvudkontor i Erlangen, Tyskland, utvecklar Siemens Healthineers och dess regionala företag kontinuerligt sin produkt- och tjänsteportfölj, med AI-stödda applikationer och digitala erbjudanden som spelar en allt viktigare roll i nästa generations medicinteknik. Siemens Healthineers tillhandahåller också en rad tjänster och lösningar för att förbättra vårdgivarnas förmåga att tillhandahålla högkvalitativ och effektiv vård.

Denna information är sådan som PEPTONIC Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-20 08:34 CET.

Erik Sundquist, VD

Telefon: + 46 722 49 90 43

E-post: erik.sundquist@peptonicmedical.se

Om Peptonic Medical AB

Peptonic är ett svenskt innovativt biomedicinskt företag som bedriver forskning, utveckling och försäljning av medicinska behandlingar och livsstilsprodukter inom området kvinnohälsa. Peptonic har delat upp verksamheten i två affärsområden: "Medical Consumer" och "Lifestyle Consumer". Affärsområdet "Medical Consumer" bygger på kliniskt bevisad intim egenvård och utgör bolagets huvudfokus och säljs under varumärket VagiVital. Affärsområdet "Lifestyle Consumer" består av livsstilsprodukter med fokus på hållbara mensskydd och säljs under varumärket Lunette. Bolaget grundades 2009 och aktien handlas sedan 2014 på Spotlight (www.spotlightstockmarket.com) i Stockholm. Mer information om Peptonic Medical finns på www.peptonicmedical.se.