Delårsrapport Perbio Science AB januari - juni 2003

Delårsrapport Perbio Science AB Januari - juni 2003 God försäljningstillväxt, men fortsatt negativ påverkan av svagare dollar · Nettoomsättningen var 1 033 MSEK (1 108), en minskning med 7 procent. Minskningen är en effekt av den svagare dollarn. Räknat i US dollar steg försäljningen med 15 procent till 124,2 MUSD (108,4) · Bruttomarginalen ökade till 46,6 procent (45,9) · Resultatet efter finansiella poster uppgick till 171 MSEK (190), en minskning med 10 procent, men en ökning i US dollar med 11 procent till 20,6 MUSD (18,6) · Vinsten per aktie efter full utspädning minskade 11 procent till 2,77 SEK (3,12) · Fisher Scientific International Inc. har givit ett offentligt erbjudande om att kontant förvärva samtliga utestående aktier och teckningsoptioner i 1999 års teckningsoptionsprogram. Budet är på 142,50 SEK per aktie och 93,50 SEK per teckningsoption. Acceptfristen löper till och med den 14 augusti 2003 Division Bioresearch · Försäljningen ökade 3 procent i US dollar · Europamarknaden har fortsatt visa den starkaste försäljningstillväxten · Rörelsemarginalen minskade till 17,4 procent (20,4), främst som en följd av ej återkommande licensintäkter under första halvåret 2002 Division Cell Culture · Försäljningen ökade 17 procent i US dollar · BioProcess Containers (BPC) har fortsatt att visa god tillväxt · Rörelsemarginalen var oförändrad 17,3 procent (17,3) Division Medical Device · Fortsatt stark försäljningstillväxt med 25 procent i SEK · Rörelsemarginalen steg till 23,4 procent (21,3) Helsingborg den 1 augusti 2003 Styrelsen i Perbio Science AB (publ.) Information om Perbio Science VD Leland Foster telefon +1 435 757 6432 VVD och Finansdirektör Claes Wenthzel telefon 042-26 90 92 eller 070-862 01 22 Mer information om Perbio Science finns på bolagets hemsida www.perbio.com Perbio Science AB (publ) är ett svenskt bioteknikföretag vars kunder finns inom forskningsinstitut, läkemedels- och diagnostikföretag. Huvuddelen av verksamheten bedrivs i USA. Företaget är leverantör av produkter, system och tjänster för att studera och producera proteiner. Perbio Science utvecklar produkter inom områdena Bioresearch, Cell Culture och Medical Device. Koncernen har 1 353 anställda med kontor i Sverige, USA och ett flertal andra länder. Huvudkontoret ligger i Helsingborg. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT00090/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT00090/wkr0002.pdf Hela rapporten