Permobil förvärvar TiLite

Report this content

Permobil tillkännagav i dag förvärvet av TiLite, en ledande tillverkare av innovativa och individuellt anpassade manuella rullstolar. Permobil tar genom detta förvärv nästa steg i företagets strategi att bli ett ledande medicinteknikföretag som erbjuder avancerade mobilitetslösningar.

TiLite grundades 1998 och har i dag världens mest innovativa och användarfokuserade utbud av aktiva manuella rullstolar. Företaget utvecklar ultralätta manuella rullstolar i titan eller aluminium, som kan skräddarsys till varje användares exakta behov. TiLite har sitt huvudkontor i Pasco, Washington i USA och har för närvarande försäljning på 41 marknader.

“Permobil har under årens lopp utvecklats från att vara ett familjeföretag i Timrå till att bli en global ledare inom eldrivna rullstolar för människor med avancerade rehabiliteringsbehov. Vårt fokus i dag är att bygga ett ledande medicinteknikföretag som erbjuder mobilitetslösningar genom att dra nytta av den senaste tekniken och medicinska forskningen, med fokus på våra användares behov. TiLite blir ett starkt tillskott i detta arbete”, säger Jon Sintorn, VD för Permobil.

“Vi ser väldigt mycket fram emot att bli en del av Permobil. Permobil har forskning och utveckling i världsklass och väldigt starka relationer till sina kunder och användare. Permobil delar vårt fokus på innovation och användaranpassning och vi ser fram emot att tillsammans med Permobil bidra till att utveckla marknaden”, kommenterar David Lippes, VD för TiLite.

“TiLite delar vår kultur och drivkraft att alltid leverera högsta kvalitet och att skapa en utomordentlig rullstolsupplevelse åt våra användare. Det här är en perfekt matchning. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Permobils erbjudande tillsammans med TiLite”, säger Larry Jackson, chef för Permobil Nordamerika.

Tillsammans har Permobil och TiLite en försäljning på ungefär 2 miljarder SEK. Permobils förvärv finansieras genom kassa och nya lån.

För mer information, kontakta:

Jon Sintorn, CEO Permobil, +46 70 607 44 30, Jon.Sintorn@permobil.com

Larry Jackson, President Permobil North America, +1 615 218 0050, Larry.Jackson@permobil.com

David Lippes, CEO TiLite, +1 509-586-6117 x242, dlippes@tilite.com

Presskontakt:

Barry Steelman, Permobil: +1 800.736.0925 Ext. 3700, barry.steelman@permobil.com

David Boninger, TiLite: +1 480-833-7438, dboninger@tilite.com

Permobil har sedan starten i Timrå år 1967 varit dedikerade till att förbättra livet för personer med funktionsnedsättningar. Permobil har sedan dess blivit global marknadsledare inom avancerade eldrivna rullstolar, med försäljning i över 40 länder. Varje stol är byggd för att möta en enskild användares unika medicinska behov, alltid med fokus på det avancerade marknadssegmentet för dem med störst behov. Permobil har sitt huvudkontor i Timrå, Sverige, och har ungefär 800 medarbetare. För mer information se www.permobil.se.

TiLite utvecklar, tillverkar och marknadsför världens bredaste sortiment av titan- och aluminiumrullstolar, och erbjuder som enda företag TiFitTM, skräddarsydd manuell mobilitet. TiLite säljs i 41 länder och har sitt huvudkontor i Pasco, USA. Besök oss på
www.tilite.com.

Taggar: