Pernod Ricard säljer lokala varumärken för 835 miljoner SEK

Report this content

Pernod Ricard meddelar att gruppen har slutit avtal om en försäljning av ett flertal svenska och danska tillgångar till Altia. Det totala försäljningspriset är 835 miljoner SEK.

Denna transaktion är del av den plan för försäljning av icke strategiska tillgångar som kommunicerades efter övertagandet av Vin & Sprit. Transaktionen omfattar: - Ett antal lokala sprit och vinmärken där de största är Explorer vodka, Lord Calvert whisky, 1 Enkelt bitter, Blossa glögg och Chill Out. - Produktions- och buteljeringsanläggning i Svendborg, Danmark. - Två logistikcenter i Odense, Danmark och Årsta/Stockholm, Sverige. Långsiktiga överenskommelser vad gäller produktion, buteljering och logistiktjänster har träffats mellan Pernod Ricard Sweden, Pernod Ricard Denmark och Altia. Försäljningen kommer att genomföras efter att godkännande från Konkurrensverket erhållits. ”Det är med blandade känslor som jag ser så välkända produkter lämna vår produktportfölj” säger Isabelle Ducellier, CEO för Pernod Ricard Sweden. ”Affären är industriellt riktig. Denna transaktion kommer att gynna Pernod Ricard Swedens ökade fokus på våra strategiska varumärken, inte minst Absolut Vodka.”