Perpetua Medical ingår avsiktsförklaring om avyttring av Wastelog

• Avsiktsförklaringen har ett totalt preliminärt värde om 1,5 miljoner USD med utrymme för förhandlingar från köparen
  • Affären är tänkt att ske i två steg där det första steget inkluderar avyttring av Pharmacolog Inc inklusive samtliga kundkontrakt för Wastelog. Det första steget har ett preliminärt värde om 100 tusen USD
  • Vid ett genomförande av affären stärks förutsättningarna att finansiera Perpetuas förvärvsverksamhet med icke-utspädande kapital

Perpetua Medical AB (publ) (Perpetua Medical) har ingått en avsiktsförklaring om att avyttra Wastelog och Pharmacolog Dashboard, de två kvarvarande produkterna tillhörande Pharmacolog-verksamheten. Den tänkta köparen är Shelby Group Enterprises LLC, ett USA-baserat bolag som kontrolleras av Pharmacolog Inc. tidigare verkställande direktör, Steve Maiorano.

Anders Hedlund, tillförordnad VD för Perpetua Medical, kommenterar avsiktsförklaringen:

”Vi ser med tillförsikt emot att arbeta med Steve Maiorano och Shelby Group Enterprises i den här processen. Som tidigare verkställande direktör för Pharmacolog Inc har Steve en god förståelse för Wastelog-verksamheten i USA. I Shelby Group Enterprises har vi därmed fått en kvalificerad tilltänkt köpare av Wastelog.”

Avsiktsförklaringen med Shelby Group Enterprises är tänkt att ske i två steg. Det första steget gäller avyttring av Pharmacolog Inc., bolagets amerikanska dotterbolag inklusive samtliga kundkontrakt. Det första steget innehar ett preliminärt värde om 100 tusen USD. Aktieöverlåtelsen av Pharmacolog Inc. är tänkt att ske senast den 31 augusti 2024. Det andra steget innefattar avyttring av rättigheterna till Wastelog och Pharmacolog Dashboard och innehar ett preliminärt värde om 1,4 miljoner USD, beloppet är föremål för förhandling. Ambitionen är att avyttringen, i första hand genom en tänkt inkråmsförsäljning, ska vara klar senast 31 oktober 2024. Exklusiviteten mellan parterna löper året ut. Skulle det första men inte det andra steget bli av har Perpetua Medical rätt att återköpa Pharmacolog Inc. till ett värde om 25 tusen USD.

Anders Hedlund kommenterar ytterligare:

”Att fullt ut avyttra Pharmacolog-verksamheten har varit ett huvudmål under detta år. Denna avsiktsförklaring är ett viktigt led mot att uppfylla detta mål. Vid genomförande av avyttringen kommer det frigöra resurser för Perpetua Medical’s organisation och ett ökat fokus på förvärvsverksamheten. Det kommer också att, tillsammans med den lånefacilitet som har presenterats och ska godkännas på en extra stämma i augusti, stärka förutsättningarna för att finansiera de första förvärven med icke-utspädande kapital.”

Denna information är sådan information som Perpetua Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 augusti 2024 kl. 08.50 CEST.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Hedlund, tillförordad VD, tel: 070-952 09 12 eller via

e-post: anders.hedlund@perpetuamedical.se

Certified Adviser

Perpetua Medicals Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via ca@mangold.se

Om Perpetua Medical AB (publ)

Perpetua Medicals ambition är att bli en serieförvärvare av lönsamma företag inom hälsovårdssektorn. Bolagets bedömning är att en decentraliserad ägarmodell, där verksamhet och beslutsfattande sker i fristående dotterbolag, skapar de bästa förutsättningarna för värdeskapande. Företagsnamnet Perpetua (det latinska ordet för evig) speglar strategin att förvärva företag för att äga dem och utan någon fast tidshorisont.

Mer information om bolaget finns tillgänglig på bolagets hemsida https://perpetuamedical.se/.