Pharmacolog utökar avtal med Codonics

Pharmacolog och Codonics utökar befintligt avtal till att omfatta försäljning av DrugLog™ och tillhörande tjänster till GCC-länder och Jordanien.

Pharmacolog och Codonics utökar sitt strategiska avtal till att nu omfatta distribution av DrugLog™ till Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Jordanien. Detta gör Codonics till exklusiv distributör av DrugLog™ i USA, Kanada och Mellanöstern och WasteLog™ i USA, Mexiko, Kina och Mellanöstern. För mindre än ett år sedan utökade Pharmacolog och Codonics sitt ursprungliga avtal till att omfatta Codonics exklusiva distribution av WasteLog™ i Mellanöstern.

DrugLog™ gör det möjligt för sjukhusapotek att implementera ytterligare kvalitetskontroll genom att verifiera identiteten och koncentrationen av sammansatta injicerbara läkemedel för att säkerställa att varje läkemedel bereds exakt och säkert före administrering till en patient. Systemet används som en del av apotekets interna kvalitetskontrollprocess och DrugLog™ är idealiskt för kemoterapi och iordningställda läkemedel oavsett om de är patientspecifika eller batchproducerade. WasteLog™ gör det möjligt för ett sjukhusapotek att analysera narkotikaavfall på några sekunder för att hjälpa till att upptäcka och avskräcka förskingring av narkotiska preparat. När det integreras med Codonics Safe Label System® (SLS), automatiseras läkemedelsanalysens arbetsflöde genom att möjliggöra att en SLS-preparerad spruta skannas in i WasteLog™ för att dokumentera viktig information om läkemedlet. Med båda lösningarna får användaren mycket exakta mätresultat på <4 sekunder.

Timothy Jablonski, Codonics Vice President Marketing & International Sales, kommenterar: "Det senaste tillägget av vårt avtal med Codonics öppnar upp ytterligare en spännande marknadsmöjlighet för DrugLog™ och gör det möjligt för oss att erbjuda ytterligare en säkerhetslösning till våra kunder. Vi brinner för vårt uppdrag att förbättra patientsäkerheten och DrugLog™ gör det möjligt för oss att fortsätta på den vägen och förse sjukhusapotek i Mellanöstern med branschledande lösningar.”

Mats Högberg, VD Pharmacolog kommenterar: "Denna expansion av vårt samarbete med Codonics öppnar ytterligare en spännande marknadsmöjlighet för DrugLog™. Eftersom vårdgivare i Mellanöstern följer amerikanska standarder i många aspekter, arbetar de också målmedvetet för att förbättra sin läkemedelssäkerhet, vilket inkluderar inrättandet av effektiva rutiner för kvalitetskontroll av beredd medicin. Efterfrågan på effektiva och lättanvända verktyg har därför ökat dramatiskt. Dessutom har Codonics stor erfarenhet av att göra affärer i Mellanöstern med en betydande installerad bas. Lanseringen tillsammans med Codonics ger oss tillgång till denna växande marknad omedelbart och kommer att bidra till Pharmacologs fortsatta tillväxt."

Mats Högberg, VD
E-post: mats.hogberg@pharmacolog.se

Om Pharmacolog AB

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på www.pharmacolog.com.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via ca@mangold.se.